CUPRINS
CUPRINS . ………………………………………………........…..... 3
INTRODUCERE ………………………………………………….......5
PARTEA I – ASPECTELE TEORETICE ALE CERCETĂRII
CAPITOLUL I: ŞCOLARUL MIC
1. CARACTERIZARE GENERALĂ :
1.1.1 Trăsături de specificitate ale şcolarului mic
…………................11
1.1.2 Copilul şi familia ………………………..........……………… 14
1.1.3 Copilul şi realitatea socială …………………………..............
15
2. MODELELE EDUCATIVE :
1.2.1 Model familial …………………………………………......... 16
1.2.3 Comparaţie privind modelele educative între Centrul
de Plasament şi Şcoală de masă …………………….... 21
3. RELAŢIA ADAPTARE-FRUSTRARE-AGRESIVITATE
1.3.1- Definirea conceptelor şi relaţia dintre ele ……………..
25
CAPITOLUL II : PROBLEMATICA AGRESIVITĂŢII ÎN PSIHOLO-
GIE, PSIHOPEDAGOGIE ŞI PSIHOPATOLOGIE
2.1. NORMALITATE ŞI DEVIANŢĂ ÎN CONDUITA SOCIALĂ :
2.1.1 Definirea conceptelor normalitate, devianţă …………...
34
2.1.2 Profilul personalităţii deviantului ……………………….
36
2.2. AGRESIVITATE ŞI COMPORTAMENT AGRESIV :
2.2.1 Agresivitatea – prezentare generală …………………. ......
38
2.2.2Teorii explicative ale funcţionalităţii agresivităţii
……....... 43
2.3. FORMELE DE MANIFESTARE ALE AGRESIVITĂŢII :
2.3.1 Fenomene-simptom de manifestare …………………... 45
1)Excitabilitatea …………………………………….. 45
2)Impulsivitatea …………………………………….. 45
3)Propulsivitatea …………………………………… 45
4)Violenţa …………………………………………… 45
5)Comportamente aberante ………………………. ... 45
2. Agresivitatea verbală ……………………………… 49
1) Calomnia …………………………………………. 49
2) Denigrarea ………………………………………… 49
3) Ironia ………………………………………………. 49
4) Sarcasmul ………………………………………… 49
2.4. AGRESIVITATEA ÎN CADRUL GRUPULUI :
1) Ocuparea şi apărarea unor părţi ale spaţiului ……….... 49
a) teritoriul individual ……………………………….. 49
b) distanţa individuală ……………………………… 49
2) Disputarea obiectelor ………………………………….. 49
3) Rivalitatea ……………………………………………… 50
4) Agresivitatea explorativă ………………………………. 50
5) Agresivitatea educativă ………………………………… 50
6) Concurenţa ………………………………………………. 50
7) Reacţia de respingere a anormalului …………………. 50
8) Agresivitatea verbală …………………………………… 50
CAPITOLUL III : COMPORTAMENTUL AGRESIV CA FORMĂ DE
ADAPTARE ŞI COMPENSARE A FRUSTRĂRII
3.1. Agresivitatea – comportament de adaptare ……………….... 52
3.2. Comportamentul agresiv – formă de contra-reacţie la
frustrare ……………………………………………………... 56
PARTEA A-II-A – ASPECTELE PRACTICE ALE CERCETĂRII
CAPITOLUL IV : METODOLOGIA CERCETĂRII
4.1. Obiectivele cercetării ……………………………………….. 66
4.2. Ipotezele cercetării ………………………………………….. 68
4.3. Organizarea activităţii de cercetare ……………………….... 69
4.4. Metode şi tehnici de cercetare ……………………………... 71
CAPITOLUL V : PRELUCRAREA DATELOR CERCETĂRII… 75
CAPITOLUL VI : CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI ………... 80
BIBLIOGRAFIE