Aspecte ale Relatiei dintre Handicapul Social si Performantele de Invatare la Scolarul Mic

CUPRINS
Motivaţie sau argument pentru alegerea temei…………………………………p. 6
Capitolul I-Profilul psihologic al şcolarului mic………………………….……p.9
      1.1-Psihologia copilului şi scurt istoric;…………………………………p.9
      1.2-Factorii dezvoltării personalităţii copilului;…………………………p.9
            1.2.1-Rolul eredităţii;……………………………………………p.10
            1.2.2-Rolul mediului:factori interni şi externi;…………………p.10
       1.3-Probleme  specifice  ale  adaptării   copilului   la   viaţa   şi
activitatea şcolară;…………………………………………………………………………p.14
            1.3.1-Relaţii cu învăţătoarea;…………………………………p.18
            1.3.2-Relaţii cu colegii săi;……………………………………p.19
      1.4-Evoluţia psihologică;………………………………………………p.19.
            1.4.1-Pe plan senzorial;……………………………………….p.19
            1.4.2-Pe plan intelectual;………………………………………p.22
            1.4.3-Pe plan reglatoriu;………………………………………p.25
            1.4.4-Personalitatea;………………………………………….p.26
      1.5-Activitatea;………………………………………………………p.27
      1.6-Exigenţele educative;……………………………………………p.30.
        1.7-Dinamica   proceselor   de   învăţare   pe    parcursul    micii
şcolarităţi;……………………………………………………………………p.35
       1.8-Particularităţi  ale  învăţării  la  elevii  din  clasa   a   IV-
a;……………p.35.
      1.9-Integrarea socială;………………………………………………p.38
Capitolul II-Handicapul social şi impactul  acestuia  asupra  performanţelor
de învăţare a şcolarului mic………………………………………………………………p.41
      2.1-Handicapul; Handicapul social;………………………………p.41
            2.1.1.Definiţii;……………………………………………p.41
      2.2Clasificare;……………………………………………………p.42
      2.3-Cauze si consecinţe;…………………………………………p.43
            2.3.1.Sărăcia;……………………………………………p.43
            2.3.2.Lipsa educaţiei;……………………………………p.49
            2.3.3.Situaţia capitalei;…………………………………p.50
            2.3.4.Nutriţia copilului;…………………………………p.51
            2.3.5.Violenţa domestică;………………………………p.55
        2.4-Relaţii   dintre   handicapul   social   şi   dificultăţile   de
învăţare;…………………………………………………………………p.63
            2.4.1.Punerea  problemei dificultaţilor de învăţare;……p.63
            2.4.2.Simptomatologia general-orientativă  a  dificultăţilor  de
învăţare;…………………………………………………………………p.64
            2.4.3.Delimitări conceptuale;……………………………p.65
            2.4.4.Definiţii ale dificultăţilor de învăţare;……………p.68
            2.4.5.Scurt istoric;………………………………………p.69
            2.4.6.Etiologia dificultăţilor de învăţare;………………p.72
              2.4.7.Depistarea,   examinarea   ,evaluarea   si    prevenirea
dificultăţilor de învăţare;……………………………………………………………………p.74
      Capitolul III-Modele de educaţie…………………………………p.78
      3.1.Modelul familial;………………………………………………p.78
      3.2.Sistemul educaţional;…………………………………………p.79
      Capitolul IV-Cercetarea……………………………………………p.82
      4.1.Demersuri în cercetarea psihologică;…………………………p.82
      4.2.Obiectivele cercetarii …………………………………………p.83
      4.3.Ipoteza cercetării;………………………………………………p.83
      4.4.Descrierea eşantionului;………………………………………p.83
      4.5.Descrierea probelor:……………………………………………p.83
      -matricele progresive “Raven”;……………………………………p.83
      -proba “Similitudini”;………………………………………………p.84
      -testul “Cine sunt eu?”;……………………………………………p.84
      -chestionarul general  asupra  mediului  social-economic  şi  cultural
familial;……………………………………………………………………p.88
      -chestionar  asupra  impactului  pe  care  îl   are   sărăcia   asupra
activităţii     şcolarului,     aplicat     cadrelor      didactice      din
scoală;………………………………………p.88
      -testul arborelui-aplicat tuturor elevilor, dar analiza detaliată doar
elevilor din studiul de caz;………………………………………………………………p.88
      -testul familiei –aplicat elevilor din studiul de caz;…………………p.89
Capitolul  V-Analiza rezultatelor şi interpretarea rezultatelor………………p.90
      Testul Raven…………………………………………………………p.90
      Testul Similitudini……………………………………………………p.92
      Testul Arborelui………………………………………………………p.95
      Testul „Cine sunt eu ?”……………………………………………….p.99
      Chestionarul I…………………………………………………………p.102
      Chestionarul II………………………………………………………..p.104
      Studii de caz  (5 studii)……………………………………………….p.107
Capitolul  VI-Consideraţii generale…………………………………………p.111
Anexe…………………………………………………………………………p.112
Bibliografie………………………………………………………………….p.125