CUPRINS
Motivaţie sau argument pentru alegerea temei…………………………………p. 6
Capitolul I-Profilul psihologic al şcolarului mic………………………….……p.9
1.1-Psihologia copilului şi scurt istoric;…………………………………p.9
1.2-Factorii dezvoltării personalităţii copilului;…………………………p.9
1.2.1-Rolul eredităţii;……………………………………………p.10
1.2.2-Rolul mediului:factori interni şi externi;…………………p.10
1.3-Probleme specifice ale adaptării copilului la viaţa şi
activitatea şcolară;…………………………………………………………………………p.14
1.3.1-Relaţii cu învăţătoarea;…………………………………p.18
1.3.2-Relaţii cu colegii săi;……………………………………p.19
1.4-Evoluţia psihologică;………………………………………………p.19.
1.4.1-Pe plan senzorial;……………………………………….p.19
1.4.2-Pe plan intelectual;………………………………………p.22
1.4.3-Pe plan reglatoriu;………………………………………p.25
1.4.4-Personalitatea;………………………………………….p.26
1.5-Activitatea;………………………………………………………p.27
1.6-Exigenţele educative;……………………………………………p.30.
1.7-Dinamica proceselor de învăţare pe parcursul micii
şcolarităţi;……………………………………………………………………p.35
1.8-Particularităţi ale învăţării la elevii din clasa a IV-
a;……………p.35.
1.9-Integrarea socială;………………………………………………p.38
Capitolul II-Handicapul social şi impactul acestuia asupra performanţelor
de învăţare a şcolarului mic………………………………………………………………p.41
2.1-Handicapul; Handicapul social;………………………………p.41
2.1.1.Definiţii;……………………………………………p.41
2.2Clasificare;……………………………………………………p.42
2.3-Cauze si consecinţe;…………………………………………p.43
2.3.1.Sărăcia;……………………………………………p.43
2.3.2.Lipsa educaţiei;……………………………………p.49
2.3.3.Situaţia capitalei;…………………………………p.50
2.3.4.Nutriţia copilului;…………………………………p.51
2.3.5.Violenţa domestică;………………………………p.55
2.4-Relaţii dintre handicapul social şi dificultăţile de
învăţare;…………………………………………………………………p.63
2.4.1.Punerea problemei dificultaţilor de învăţare;……p.63
2.4.2.Simptomatologia general-orientativă a dificultăţilor de
învăţare;…………………………………………………………………p.64
2.4.3.Delimitări conceptuale;……………………………p.65
2.4.4.Definiţii ale dificultăţilor de învăţare;……………p.68
2.4.5.Scurt istoric;………………………………………p.69
2.4.6.Etiologia dificultăţilor de învăţare;………………p.72
2.4.7.Depistarea, examinarea ,evaluarea si prevenirea
dificultăţilor de învăţare;……………………………………………………………………p.74
Capitolul III-Modele de educaţie…………………………………p.78
3.1.Modelul familial;………………………………………………p.78
3.2.Sistemul educaţional;…………………………………………p.79
Capitolul IV-Cercetarea……………………………………………p.82
4.1.Demersuri în cercetarea psihologică;…………………………p.82
4.2.Obiectivele cercetarii …………………………………………p.83
4.3.Ipoteza cercetării;………………………………………………p.83
4.4.Descrierea eşantionului;………………………………………p.83
4.5.Descrierea probelor:……………………………………………p.83
-matricele progresive “Raven”;……………………………………p.83
-proba “Similitudini”;………………………………………………p.84
-testul “Cine sunt eu?”;……………………………………………p.84
-chestionarul general asupra mediului social-economic şi cultural
familial;……………………………………………………………………p.88
-chestionar asupra impactului pe care îl are sărăcia asupra
activităţii şcolarului, aplicat cadrelor didactice din
scoală;………………………………………p.88
-testul arborelui-aplicat tuturor elevilor, dar analiza detaliată doar
elevilor din studiul de caz;………………………………………………………………p.88
-testul familiei –aplicat elevilor din studiul de caz;…………………p.89
Capitolul V-Analiza rezultatelor şi interpretarea rezultatelor………………p.90
Testul Raven…………………………………………………………p.90
Testul Similitudini……………………………………………………p.92
Testul Arborelui………………………………………………………p.95
Testul „Cine sunt eu ?”……………………………………………….p.99
Chestionarul I…………………………………………………………p.102
Chestionarul II………………………………………………………..p.104
Studii de caz (5 studii)……………………………………………….p.107
Capitolul VI-Consideraţii generale…………………………………………p.111
Anexe…………………………………………………………………………p.112
Bibliografie………………………………………………………………….p.125