ASPECTE PSIHOPEDAGOGICE ALE FORMARII DISCIPLINEI MILITARE

CUPRINS
INTRODUCERE………………………………………………...5
CAPITOLUL I - EVOLUŢIA CONCEPTULUI DE DISCIPLINĂ
MILITARĂ………………………………....7
      1.1 Definirea disciplinei……………………………………….……..7
      1.2 Modelul olandez………………………………………………….9
      1.3 Autodisciplina…………………………………………………….9
      1.4 Presiunea socială………………………………………………..10
      1.5 Dirty dozen………………………………………………………11
      1.6 Relaxarea disciplinei militare…………………………………..12
      1.7 Disciplina în noile tipuri de misiuni……………………………12
CAPITOLUL II - FORMAREA DISCIPLINEI MILITARE
     2.1 Cazarma militară ca instituţie totală……………………………14
     2.2 Formarea personalităţii militare………………………………..15
        2.2.1 Deculturarea recruţilor……………………………………...15
        2.2.2 Familiarizarea……………………………………………….16
        2.2.3 Transformarea personalităţii………………………………..16
        2.2.4 Reacţia individuală la acţiune socializatoare a
                organizaţiei…………………………………………………...18
     2.3 Acţiunea socializatoare a organizaţiei militare………………...20
        2.3.1 Etapele socializării…………………………………………..20
        2.3.2 Metode de socializare………………………………………..22
        2.3.3 Angajamentul organizaţional……………………………….23
CAPITOLUL III - DISCIPLINA MILITARĂ DIN PERSPECTIVA
CONDUCERII………………………………..25
      3.1 Aspecte normative privind disciplina militară în armata
            română………………………………………………………….25
      3.2 Obligaţiile şi răspunderile militarilor ce decurg din regulile
                disciplinei militare………………………………………………26
      3.3 Obligaţiile disciplinare ale comandantului…………………….27
      3.4 Obligaţiile disciplinare ale subordonaţilor……………………..28
      3.5 Leadership şi disciplină…………………………………………29
         3.5.1 Liderul militar – formator al disciplinei militare…………..29
         3.5.2 Leadership şi disciplină……………………………………..30
     3.6 Disciplină militară şi eficienţă în luptă…………………………33
        3.6.1 Disciplina formală versus autodisciplină…………………...33
        3.6.2 Coerciţia fizică……………………………………………….34
        3.6.3 Conformismul………………………………………………..35
        3.6.4 Obedienţa militară (subordonarea necondiţionat)………….36
        3.6.5 Stresul de luptă şi disciplina militară………………………..37
               3.6.5.1 Probleme disciplinare generate de stres( Dreptul
păcii şi dreptul războiului sau Dreptul de la Haga şi Dreptul de la
Geneva)…….37
               3.6.5.2 Factori care influenţează disciplina militară………...40
CAPITOLUL IV-ASPECTE PSIHOPEDAGOGICE ALE FORMĂRII DISCIPLINEI MILITARE ÎN
SUBUNITĂŢI...41
      4.1 Motivarea prin cunoaşterea legilor şi regulamentelor
            militare…………………………………………………………..41
      4.2. Exemplul personal al comandanţilor………………………….44
      4.3. Rigoarea actului de
comandă.....................................................45
      4.4. Promovarea unui climat etico-moral în cadrul organizaţiei
             militare………………………………………………………….47
      4.5. Realizarea coeziunii psihologice a grupului…………………..50
      4.6. Activităţile cu caracter educativ………………………………..53
CONCLUZII ŞI PROPUNERI……………………………...…56
BIBLIOGRAFIE………………………………………………..58
ANEXE………………………………………………………….59