Introducere……………………………..………………………………….......................………… pag 4
CAPITOLUL I
Experienţa internaţională / europeană privind problematica persoanelor şi copiilor cu dizabilităţi ………………………..............................................……….. pag 5
Reglementări, recomandări, cadrul legal şi rezoluţii în plan internaţional / european ………………………………………………………………..........................................…...pag 5
Situaţia în plan naţional …………………………………….........................……………..pag 7
CAPITOLUL II
Definirea persoanelor şi a copilului cu dizabilităţi
Terminologie: handicap, dizabilitate, deficienţă, incapacitate....................................... pag 10
Tipuri şi grade de dizabilitate…………………………………………........................… pag 11
Definirea indicatorilor: integrare socială, participare socială, educaţia specială, egalizarea oportunităţilor, reabilitarea…………………..........................................................……. pag 11
CAPITOLULIII
Identificarea nevoilor şi facilităţilor pentru persoanele cu dizabilităţi
Identificarea nevoilor persoanelor cu dizabilităţi ………………........................……... pag 17
Drepturi şi facilităţi acordate persoanelor cu dizabilităţi……………........................... pag 17
Drepturile copiilor cu dizabilitate………………………………........................….. pag 17
Identificarea prestaţiilor şi serviciilor de care beneficiază persoanele cu dizabilităţi …………………………………………………………..........................................…. pag 19
Identificarea serviciilor şi prestaţiilor acordate persoanelor cu dizabilităţi, tinând cont de urmatoarele aspecte: locuinţa, transport, ocupare/loc de muncă, educaţie, sănătate, timp liber, ………………………………............................................................................. pag 21
Stadiul realizării accesibilităţii persoanelor cu dizabilităţi …….............................. pag 22
Cadrul Legistlativ a copiilor cu dizabilitate…………………….......................…... pag 23
Accesul la educaţie şi formare profesională:
Facilitarea accesului copiilor cu dizabilităţi la educaţie şi pregătire profesională…………………………………………….......................……………… pag 31
Dezvoltarea sistemului de pregătire profesională ……………….........................… pag 31
Dezvoltarea unui dialog social între actorii cheie in domeniu: educaţie formare profesională ………………………………….…....................................… pag 31
Cadrul instituţional
ONG-uri şi alte instituţii cu responsabilităţi în privinţa persoanelor cu dizabilităţi ……………………………………………………….…..........................................… pag 32
Legătura dintre ONG-uri, instituţii la nivel central, local şi grupurile ţintă .
Agenţii la nivel central şi local ………………………………..….......................… pag 34
CAPITOLUL IV
Cauzele şi efectele instituţionalizării copiilor cu dizabilitate
Cauzele instituţionalizarii ………………………………………………........................ pag 41
Efectele instituţionalizării ……………………………………………........................… pag 41
.
CAPITOLUL V
Evaluarea situaţiei problemei copiilor cu dizabilitaţi aflaţi în dificultate
Alternativele instituţionalizării……………………………………….......................… pag 43
Servicii alternative instituţionalizării …………………………….….......................… pag 43
Protecţia Copilului se adresează copiilor aflaţi în dificultate ….............................… pag 44
CAPITOLUL VI
Analiza nevoilor în cazul copiilor cu dizabiltăţi din judeţul Bihor …………………………………………………………....................…………......................….. pag 52
Concluzii ....................................................................................................................................... pag 68
Bibliografie ……………………………………………………………………......................…. pag 73
Anexe ………………………………………………………………………….....................…… pag 75