Evidenta Informatica in Cabinetul Stomatologic

In urma schimbarilor dramatice prin care trece sistemul national de sanatate din Romania , in sectorul stomatologiei a avut loc privatizarea generalizata , astfel incat fiecare medic stomatolog isi desfasoara astazi activitatea intr-un cabinet particular , individual , sau in asociere . Medicul se vede astfel nevoit sa isi organizeze singur activitatea la locul de munca , ceea ce il obliga sa desfasoare pe langa activitatea medicala propriu – zisa , si activitati manageriale .
Activitatea complexa din cabinetul stomatologic , pentru o buna desfasurare , presupune organizare , ceea ce aduce dupa sine nevoia de a mentine evidente foarte riguroase, de a completa zilnic o serie de documente , registre , acte , fise medicale , comenzi , ordine de plata . Unele obligatorii , solicitate de diverse organisme oficiale : Ministerul de Finante , Casa de asigurari , Ministerul Muncii . Altele raman la latitudinea medicului , dar lipsa lor il aduce in imposibilitatea de a mentine controlul si ordinea in activitatea pe care o conduce .
Toata aceasta activitatate de inregistrare zilnica , este foarte mare consumatoare de timp . Timpul , fiind astazi extrem de pretios , medicul simte nevoia unui ajutor pentru a putea face fata acestui hatis de responsabilitati . O mare parte din toate aceste documente care trebuiesc intretinute intr-un cabinet medical , inclusiv stomatologic , nu pot fi delegate pentru rezolvare unei alte persoane , contabil , manager sau cadru medical , fiind responsabilitatea exclusiva a medicului . Spre exemplu : raportarile lunare pentru Casa de Asigurari , consemnarile din fisele medicale ale pacientilor .
Traim in era informatizarii , pretutindeni in lume calculatorul a patruns in vietile oamenilor , producand imbunatatiri enorme in stilul nostru de viata si munca . Un domeniu atat de vast si de important precum medicina nu se putea sustrage trend-ului actual . Informatica medicala este o disciplina foarte tanara , cu o evolutie extrem de rapida , generata de dezvoltarea similara a tehnicii de calcul .
Romania nu putea nici ea ramane izolata , in acest “ocean” al informatizarii . Incet , dar sigur , informatica patrunde si in sistemul nostru de sanatate , la toate nivelurile : la nivel de institutii nationale : minister , directii sanitare , Case de Asigurari , mari unitati spitalicesti , si nu in ultimul rand , in cabinetele de practica individuala .
Solutia la multe din problemele legate de gestiunea activitatii dintr-un cabinet medical individual , in cazul de fata fiind vorba de cabinetul stomatologic , ar fi implementarea unui sistem informatizat .
Au aparut deja pe piata produse software in acest sens . Poate ca in momentul de fata interesul pentru un asemenea sistem este mai redus , datorita inertiei , retinerii in fata a ceva complet nou si necunoscut . Sa nu uitam ca personalul medical nu intotdeauna dispune de cunostinte de informatica .
Aplicatia pe care o propun am realizat-o pornind de la situatia concreta existenta in cabinetul stomatologic particular pe care il conduc , pe baza unei experiente personale de 10 ani . Am gandit aceasta aplicatie ca pe un instrument care sa imi fie de un real folos , mie , in primul rand , dar sper ca si altor colegi , pentru rezolvarea unor probleme specifice , concrete , de care ne lovim permanent .
In plus fata de avantajele pe care le ofera orice alt model de fisa medicala electronica, aplicatia propusa , beneficiaza de o interfata cu utilizatorul atractiva , usor de manuit , usor de intles . Se bazeaza de o interfata grafica cu un aspect foarte apropiat de realitate , suporta un volum bogat de informatii si date variate , obtinute in urma examinarii pacientului.
In plus , usureaza mult activitatea de gestiune , prin utilizarea unei baze de date relationale , implementate in Acces , in care se pot depozita spre pastrare si regasire ulterioara facila , o multitudine de date . Datorita relatiilor dintre tabelele bazei de date , si prin codul aplicatiei , se reduce enorm timpul necesar pentru introducerea datelor , prin introducerea lor o singura data , si apoi distribuirea lor automata in toate locurile unde trebuie sa apara . Se elimina astfel si posibilitatea de a apare date inconsistente in urma actualizarii datelor ( actualizarea se face o data pentru toate date datele ).
De asemenea este mult usurata completarea raportarilor lunare pentru Casa de Asigurari , prin codul aplicatiei , datele despre tratamentele care vor fi raportate fiind introduse in tabelele lor corespunzatoare in momentul in care se realizeaza consultatia , si este semnalata in permanent suma din plafonul lunar care a fost deja consumata , si suma care a ramas disponibila in continuare , astfel ca se elimina posibilitatea depasirii involuntare a plafonului .
Interfetele cu utilizatorul au fost implementate in Java , sunt organizate pe module , usor de regasit si de folosit .
Modelul de fisa electronica a fost elaborat pe baza unui model conceptual . Pornind de la acesta , au fost implementate clasele Java , sistemul de codificare a elementelor de patologie si tratament , reprezentarea grafica a acestora , tabelele relationale din baza de date.