Cuprins
Introducere.................................................................
............................................................................
.........1
I. Prima secţiune
Forma şi funcţia întrebării în preliminariile ontologice la Martin
Heidegger
§1 Punctul de pornire în demersul ontologic heideggerian,”Ce înţelegem prin
«a fi»?”...............................3
§2 Căderea în uitare a întrebării privitoare la fiinţă; însemnătatea
punerii întrebării..................................4
§3 Cele cinci formulări ale întrebării privitoare la fiinţă; interpretarea
acestora..........................................5
§4 Rolul celor trei prejudecăţi în căderea în uitare a întrebării
privitoare la fiinţă.......................................6
§5 Caracterizarea fiecărei prejudecăţi ca obiecţie la adresa metafizicii
tradiţionale, responsabilă de căderea în uitare a întrebării privitoare la
fiinţă; surprinderea caracterului necesar al reluării
întrebării..................................................................
............................................................................
.............6
§6 Forma întrebării în preliminariile ontologice la Heidegger: degajarea
structurii formale a oricărei întrebări, caracterizarea celor trei momente
structurale.................................................................
................9
§7 Aplicarea structurii formale şi evidenţierea momentelor ei în întrebarea
privitoare la sensul fiinţei.....12
§8 Sarcina dublă a elaborăriii întrebării privitoare la sensul fiinţei în
vederea înţelegerii raţiunii punerii acestei
întrebări...................................................................
...........................................................................1
3
§9 Semnificaţia alegerii termenului de Dasein. Preeminenţa ontică a
întrebării privitoare la fiinţă...........14
§10 Ce înseamnă ontologia fundamentală? Funcţia întrebării privitoare la
sensul fiinţei în întemeierea demersului ontologic
fundamental.................................................................
................................................17
§11 Diferenţa ontologică; interpretarea formei şi funcţiei întrebării prin
prisma diferenţei ontologice......19
II. Secţiunea a doua
Forma şi funcţia întrebării în preliminariile ontologice la Constantin
Noica
§12 Natura demersului noician din Sentimentul românesc al fiinţei;
precursori..........................................23
§13 Rolul interogării în detectarea locurilor în care se formează la un
nivel pre-ontologic problema lui „a
fi”.........................................................................
............................................................................
..........24
§14 Limba ca depozit al pre-ontologicului specificat
naţional....................................................................
.25
§15 Fiinţa ca un fel de „a fi întru”; rolul prepoziţiei întru ca formă
interogativă în demersul ontologic
noician.....................................................................
............................................................................
...........26
§16 Analiza caracteristicilor întrebării şi a funcţiilor acesteia, a
orizontului interogării, pornind de la formele întrebării în limba
română......................................................................
..........................................28
§17 Modulaţiile româneşti ale fiinţei date de compunerea cu sine a
verbului „a fi” în limba română, ca un plus de înţelegere adus ideii de
fiinţă în
genere......................................................................
.......................32
§18 Corelaţiile existente între proprietăţile întrebării şi modulaţiile
româneşti ale lui „a fi”.....................35
§19 Sînt modulaţiile fiinţei suport al modelului ontologic noician în
ordinea construcţiei discursului
filozofic?..................................................................
............................................................................
...........37
§20 Funcţia lui întru ca operator ontologic în cadrul modelului ontologic
noician......................................38
III. Secţiunea a treia
Asemănări şi deosebiri între demersul noician şi cel heideggerian, privind
forma şi funcţia întrebării în preliminariile ontologice
§21 Asemănări şi deosebiri între susţinerea necesităţii analizei formei
întrebării, prezentă la Heidegger,
şi susţinerea necesităţii analizei formei pe care o ia întrebarea în limba
română, prezentă la Noica.........39
§22 Apropieri între analiza heideggeriană a funcţiilor momentelor
structurale ale întrebării şi cea noiciană a funcţiilor caracteristicilor
întrebării..................................................................
..........................40
§23 Caracterul de interogare radicală al celor două discursuri ontologice
supuse analizei în lucrarea de
faţă........................................................................
............................................................................
..............41
§24 Ideea prezenţei unui depozit pre-ontologic la nivelul limbii, idee
prezentă la ambii filozofi.................42
§25 Sarcina filozofului de o scoate la iveală materialul pre-ontologic,
tematizîndu-l prin interogare........43
§26 De ce Menon nu are „dreptate”. Natura caracterului de circularitate pe
care îl degajă interogarea celor doi filozofi în spaţiul
ontologiei..................................................................
...........................................44