cuprins
INTRODUCERE 3
CAPITOLUL I. SISTEMUL DE ÎNVĂŢĂMÂNT INTEGRAT şi / sau INCLUZIV 6
I.1. Scurt istoric al integrării în societate a copiilor cu deficienţe 6
I.1.A. Educaţia cerinţelor speciale până în anul 1970 6
I.1.B Perioada integrării (1970-1990) 9
I.2. Perioada integării 11
I.2.1. Educaţia incluzivă (după 1990) 11
I.2.2. Abordarea comparativă a învăţământului integrat şi/sau incluziv
în lume 13
I.2.3. Educaţia integrată şi/sau incluzivă 22
CAPITOLUL II. DEFICIENTUL MINTAL 35
II. A. Conceptul de handicap mintal 35
II.A.1. Definiţia handicapului mintal 35
II.A.2. Etiologia handicapului mintal 38
II.A.3. Clasificarea handicapului mintal 40
II.B. Structura personalităţii la debilul mintal 42
II.B.1. Subsistemul cognitiv 42
II.B.2. Subsistemul comunicaţional 46
II.B.3 Subsistemul afectiv-motivaţional 47
II.C. Particularităţile dinamicii dezvoltării deficientului mintal 50
II.C.1. Vâscozitatea genetică 50
II.C.2. Caracterul limitat al zonei proximei dezvoltări 54
II.C.3. Heterocronia 56
II.C.4. Inerţia oligofrenică 59
CAPITOLUL III. ASPECTE ALE INTEGRĂRII COPIILOR CU DEFICIENŢE MINTALE ÎN
ROMÂNIA 63
III. 1. Aspecte ale educaţiei speciale şi integrate în 63
România 63
III.2. Pachetul de Resurse UNESCO 68
III.3. Planul de Servicii Personalizat (PSP) şi Planul de Intervenţie
Personalizat (PIP) 73
III.4. Cadru General de adaptare a Curriculum-lui 78
CAPITOLUL IV. ORGANIZAREA CERCETĂRII. METODELE ŞI TEHNICILE DE INVESTIGAŢIE
FOLOSITE 84
IV.1. Obiectivele cercetării 84
IV. 2. Ipotezele cercetării 85
IV. 3. Descrierea lotului studiat 86
IV. 4. Situaţia cantitativă a lotului investigat 86
IV. 5. Metodele şi tehnicile de investigaţie utilizate 87
a. Metoda biografică 87
b. Metoda observaţiei 88
c. Metoda convorbirii 89
d. Metoda anchetei psihologice pe bază de interviu__________ 89
e. Ancheta psihologică 90
f. Chestionarul 92
g. Metoda studiului documentelor şcolare şi de arhivă 97
h. Metoda studiului de caz 98
i. Matricele progresive Raven 99
j. Metodele matematico-statistice 100
CAPITOLUL V. PREZENTAREA REZULTATELOR CERCETĂRII ŞI ANALIZA LOR 101
V.1. Prezentarea situaţiei subiecţilor investigaţi 101
V.1.1. Analiza situaţiei integrării în anul şcolar 2001 - 2002 101
V.1.2. Analiza situaţiei integrării în anul şcolar 2002 – 2003 110
V.1.3 Analiza situaţiei integrării în semestrul I al anului şcolar 2003
– 2004___ 133
V. 2. Atitudinea cadrelor didactice cu privire la integrarea elevilor cu
CES în şcoala publică 133
V.3. Analiza şi interpretarea rezultatelor maxime şi minime obţinute în
urma aplicării chestionarului de opinii 140
V.4. Analiza rezultatelor obţinute în funcţie de factori 148
V. 5. Studii de caz 151
V.5. a. Situaţii de adaptare la şcoala de masă 151
V.5. b.Situaţii de inadaptare la şcoala de masă 159
CONCLUZII 168
BIBLIOGRAFIE 178
ANEXE 184