CUPRINS
Introducere 4
1.TULBURĂRILE LIMBAJULUI 7
1. 1 SUNETELE VORBITE 7
1.1.1.NOŢIUNI DE FIZIOLOGIE A SUNETELOR VORBITE 7
1.1.2.VOCALELE 11
1.2.3. CONSOANELE 12
1. 2. DEFINIREA ŞI CLASIFICAREA TULBURĂRILOR DE LIMBAJ 14
1.3. FRECVENŢA TULBURĂRILOR DE LIMBAJ 17
1.3.1. UN SONDAJ LOGOPEDIC 17
1. 3. 2. PREZENTAREA ANEXELOR CURSULUI (partea I) 19
1. 3. 3. UN EXEMPLU CONCRET 22
1. 3. 3. 1. MEDIA ARITMETICĂ SIMPLĂ ŞI SEMNIFICAŢIA EI 26
1. 3. 3. 2. DIFERENŢA ÎNTRE MEDII ŞI SEMNIFICAŢIA EI 31
1. 3. 3. 3. CORELAŢIA ÎNTRE CALITATEA LIMBAJULUI ELEVILOR ŞI REUŞITA
LOR . ŞCOLARĂ. SEMNIFICAŢIA ACESTEI CORELAŢII
39
1. 3. 3. 4. SUBLINIEREA UNEI CONCLUZII 43
1. 3. 3. 5. DOUĂ OBSERVAŢII 44
1. 3. 4. OPINII ŞI SUGESTII 46
1. 3. 4. 1 NECESITATEA CABINETELOR LOGOPEDICE 46
1. 3. 4. 2. NECESITATEA LECŢIILOR DE LOGOPEDIE 48
1. 3. 4. 3. NECESITATEA UNUI ÎNDRUMĂTOR LOGOTERAPEUTIC 50
1. 3. 4. 4. NECESITATEA COLABORĂRII ŞCOLII CU FAMILIA 52
1. 3. 4. 5. NECESITATEA PROPAGANDEI LOGOPEDICE 54
1. 3. 5. CAZURI CELEBRE 55
1. 3. 5. 1. UN COPIL PLĂPÎND ŞI GÂNGAV: DEMOSTENE 55
1. 3. 5. 2. „POVESTEA PLINĂ DE PENUMBRE A CUVÂNTULUI MEU”: LUCIAN BLAGA
57
1. 3. 5. 3. UN ÎMPĂRAT DISGRAFIC: NAPOLEON BONAPARTE 57
1. 3. 5. 3. O AGRAMATĂ CELEBRĂ: ELIZA DOOLITTLE 57
2. NATURA ŞI CLASIFICAREA TULBURĂRILOR DE PRONUNŢIE 59
2. 1. DISLALIA 59
2. 1. 1. DEFINIREA ŞI CARACTERIZAREA DISLALIEI 59
2. 1. 2. CLASIFICAREA DISLALIEI 60
2. 1. 2. 1. CRITERIUL SIMPTOMATOLOGIC 60
2. 1. 2. 2. CRITERIUL ETIOLOGIC 63
2. 2. DIZARTRIA 70
2. 3. RINOLALIA 70
3. EVOLUŢIA ŞI FRECVENŢA DISLALIEI 71
3. 1. EVOLUŢIA DISLALIEI 71
3. 2. FRECVENŢA DISLALIILOR 73
3.3 EXAMINAREA, DEPISTAREA ŞI DIAGNOSTICAREA COPIILOR CU TULBURĂRI DE
LIMBAJ 76
4. EFICIENŢA MUNCII LOGOPEDICE ÎN PREVENIREA ŞI CORECTAREA DISLALIEI LA
PREŞCOLARI ŞI ŞCOLARII MICI 84
4. 1. PRINCIPII DE PREVENIRE ŞI CORECTARE A DISLALIEI 84
4. 2 METODE ŞI PROCEDEE DE PREVENIRE ŞI CORECTARE A DISLALIEI 85
4. 2. 1 METODE ŞI PROCEDEE GENERALE 85
4. 2. 2. METODE ŞI PROCEDEE SPECIFICE 89
4.2.2.1. Etapa emiterii sunetului 89
4.2.2.2. Etapa consolidării sunetelor 92
4.2.2.3. Etapa diferenţieri sunetelor 95
4.2.2.4. Etapa automatizării sunetului 97
4. 3. PROGRAM LOGOPROFILACTIC ŞI LOGOTERAPEUTIC 97
4. 3. 1. EFICIENŢA EXERCITIILOR LOGOPEDICE 97
4. 3. 2 ROTACISMUL – O FORMĂ A DISLALIEI 104
ÎN LOC DE CONCLUZII LA PARTEA I 112
G L O S A R 113
BIBLIOGRAFIE SELECTIVĂ 121
ANEXE LA PARTEA I 125