CUPRINS
ArgumenT
............................................................................
.................................................. 2
Introducere
............................................................................
............................................ 3
Capitolul I
Creativitatea – definiţii şi abordări
............................................................ 5
I. 1. Termenul creativitate
............................................................................
............................... 5
I. 2. Nevoia de creativitate
............................................................................
............................... 11
Capitolul II
Caracterizarea creativităţii
...........................................................................
13
II. 1. Niveluri de creativitate
............................................................................
........................... 13
II. 2. Factorii creativităţii
............................................................................
................................ 14
II. 3. Etapele procesului de creaţie
............................................................................
................. 21
II. 4. Blocaje ale creativităţii
............................................................................
........................... 25
Capitolul III
Modalităţi de educare şi stimulare
a personalităţii creative a elevilor
.......................................................... 30
III. 1. Metode de depistare a capacităţilor creative
.................................................................. 30
III. 2. Modalităţi de stimulare, formare şi dezvoltare a conduitei
creative ............................ 31
III. 2.1. Rolul metodelor active şi interactiv-active în educarea
creativităţii ............ 35
III. 2.1.1. Brainstorming-ul
.......................................................................
....... 36
III. 2.1.2. Starbursting (Explozia stelară)
....................................................... 37
III. 2.1.3. Metoda Pălăriilor gânditoare
.......................................................... 38
III. 2.1.4. Sinectica
.......................................................................
..................... 40
III. 2.1.5. Metoda Frisco
.......................................................................
............ 42
III. 2.1.6. PAPSA, ca metodă de stimulare a creativităţii
............................. 43
III. 2.2. Rolul exerciţiului-joc în educarea personalităţii creative
a elevilor ............ 45
III. 3. Predarea – învăţarea creativă în şcoală
.........................................................................
51
Capitolul IV
Implementarea metodelor interactiv-active
şi a unor procedee şi tehnici originale, la orele
de Limba şi literatura română, în ciclul primar
.............................. 63
IV. 1. Lansarea ipotezelor experimentale
............................................................................
....... 64
IV. 2. Stabilirea eşantioanelor experimentale
............................................................................
64
IV. 3. Evaluarea iniţială a grupului experimental şi de control
............................................... 67
IV. 4. Aplicarea metodelor interactiv-active şi a unor procedee şi tehnici
specifice
la orele de Limba şi literatura română, în ciclul primar
.......................................................... 68
IV. 5. Evaluarea finală a grupului experimental şi de control
................................................. 72
IV. 6. Studii de caz
............................................................................
............................................ 75
IV. 6. 1 Studiul de caz I
............................................................................
....................... 75
IV. 6. 2 Studiul de caz II
............................................................................
...................... 76
IV. 6. 3 Studiul de caz III
............................................................................
.................... 77
Concluzii
............................................................................
................................................... 79
Bibliografie
............................................................................
............................................ 80
Anexe
............................................................................
............................................................. 83