Cuprins
CAPITOLUL I. EDUCAŢIA MORALĂ – PREMISĂ A FORMĂRII PROFILULUI MORAL AL
ADOLESCENŢILOR
..................................................................... 4
1. EDUCAŢIA MORALĂ
............................................................................
............... 4
1.1 Conceptul de educaţie morală
...................................................................... 4
1.2 Obiectivele educaţiei morale
........................................................................ 6
1.2.1 Conştiinţa morală
............................................................................
...... 6
1.2.2 Conduita morală
............................................................................
........ 8
1.3 Strategia educaţiei morale
...........................................................................
10
1.3.1 Factorii educaţiei morale
..................................................................... 10
1.3.2 Căile şi mijloacele educaţiei morale
................................................... 13
1.3.3 Metodele de educaţie morală
.............................................................. 15
1.4 Evaluarea educaţiei morale
.........................................................................
17
2. VALORILE MORALE ŞI FORMAREA PERSONALITĂŢII ADOLESCENŢILOR .... 19
2.1 Adolescenţa
............................................................................
...................... 19
2.1.1 Trăsături generale şi specifice adolescenţei
........................................ 19
2.1.2 Influenţa climatului familial asupra dezvoltării
sistemului de valori morale al adolescentului
............................................................................
............... 20
2.1.3 Influenţa socială a grupului de prieteni în
perioada adolescenţei ....... 23
2.1.4 Caracteristici pozitive şi negative ale conduitei
morale a adolescentului.... 24
2.2 Formarea voinţei
............................................................................
............. 27
2.3 Moralitatea şi caracterul
............................................................................
. 28
2.4 Rolul atitudinilor în formarea valorilor morale
.......................................... 29
2.5 Abaterile care au loc în practica educaţiei morale
..................................... 30
3. IDEALUL DE VIAŢĂ (MODELUL DE EDUCAŢIE) AL ADOLESCENTULUI
..........33
3.1 Tendinţa originalităţii
............................................................................
...... 34
3.2 Caracterul sintetic, valoric – integrativ şi prospectiv
al idealului de viaţ... 36
3.3 Nevoia de ideal
............................................................................
............... 38
3.4 Identificarea cu modelul
............................................................................
.. 40
3.5 Etape ale evoluţiei modelelor de viaţă
......................................................... 42
3.6 Ideal de valoare
............................................................................
............... 43
CAPITOLUL II. ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA CERCETĂRII
........................ 44
1. MOTIVAREA ALEGERII TEMEI ŞI FORMULAREA IPOTEZEI DE LUCRU .... 44
2. FAZA CONSTATATIVĂ A EXPERIMENTULUI
............................................ 45
3. FAZA EXPERIMENTALĂ PROPRIU-ZISĂ
...................................................... 46
3.1 Descrierea eşantionului din faza experimentală propriu-
zisă ..................... 47
3.2 Surse utilizate în formarea valorilor morale
............................................... 47
3.2.1 Orele de dirigenţie (2 ore)
................................................................... 47
3.2.2 Ora de literatură (1 oră)
....................................................................... 50
3.2.3 Codul buneor maniere (2 ore)
............................................................. 50
4. FAZA DE CONTROL
...........................................................................
................... 52
CAPITOLUL III. PREZENTAREA ŞI INTERPRETAREA REZULTATELOR ............. 53
1. FAZA CONSTRUCTIVĂ
...........................................................................
............. 53
1.1Interpretarea cantitativă
...........................................................................
...... 53
1.2 Interpretarea calitativă
...........................................................................
....... 68
2. FAZA EXPERIMENTALĂ
............................................................................
....... 71
2.1 Orele de dirigenţie
............................................................................
.......... 71
2.2 Ora de literatură
............................................................................
............. 73
2.3 Codul bunelor maniere
............................................................................
... 74
3. FAZA DE CONTROL
............................................................................
............... 75
CAPITOLUL IV. CONCLUZII
............................................................................
....... 83
BIBLIOGRAFIE
............................................................................
................................ 85
ANEXE
............................................................................
............................................... 87