CUPRINS
CAPITOLUL I. INTRODUCERE …………………………………………………………… ...1
I.1. Scopul lucrării ………………………………………………………………………..1
I.2. Importanţa lucrării …………………………………………………………………..1
I.3. Baza documentară
............................................................................
............................2
I.4 Metoda de lucru
............................................................................
................................ 2
CAPITOLUL II. NATURA PSIHOSOCIALĂ A GRUPURILOR EDUCAŢIONALE...........4
II.1. Necesitatea pătrunderii viziunii psihosociale în fenomenul
instructiv-educativ ..4
II.2. Grupul ca formaţiune psihosocială…………………………………………………5
II.3. Caracteristici generale ale grupurilor……………………………………………...7
II.4. Tipologii curente de grupuri ………………………………………………………10
II.4.1. Tipologii de grupuri utilizate în asistenţa
socială………………………..11
II.5. Direcţii actuale de cercetare a grupurilor
şcolare………………………………..13
II.5.1. Perspectiva
sociologică............................................................
....................13
II.5.2. Perspectiva psihologiei sociale……………………………………………15
CAPITOLUL III. FACTORII DE GRUP……………………………………………………...17
III.1. Factori de grup – analiză şi aprofundare………………………………………...17
III.2. Statusul şi rolul – modele ideale ale
interacţiunii………………………………..18
III.3. Relaţii şi structuri interpersonale………………………………………………...19
III.4. Afectivitatea „în grup” şi afectivitatea „de
grup”……………………………….22
I III.5. Grupul la vârsta adolescenţei; Reprezentări sociale ale
adolescenţei………….24
CAPITOLUL IV. CONFLICTUL……………………………………………………………...27
IV.1. Introducere în problematica conflictului………………………………………...27
IV.2. Tipuri, stadii ale conflictelor……………………………………………………...28
IV.2.1. Conflictul socio-
cognitiv...............................................................
.............30
IV.2.2. Conflictul normativ………………………………………………………32
IV.3. Conflict, influenţă,
schimbare...................................................................
..............34
IV.4. Surse de conflict în grupuri……………………………………………………….36
IV.5. Abordarea strategiei de rezolvare a
conflictelor………………………………...38
CAPITOLUL V. MANAGEMENTUL CONFLICTELOR…………………………………..45
V.1. Principii de management al conflictelor…………………………………………..45
V.2. Modalităţi de ameliorare a comunicării…………………………………………..47
V.2.1. Limbajul responsabilităţii…………………………………………………47
V.2.2. Îmbunătăţirea comunicării dintre adolescent şi
adult…………………...48
V.2.3. Răspunsul creativ…………………………………………………………48
V.3. Empatia, rol determinant în comunicare…………………………………………49
V.4. Asertivitatea, comunicarea asertivă……………………………………………….51
V.4.1. Dezvoltarea comunicării asertive………………………………...…….....51
V.5. Schimbarea atitudinilor……………………………………………………………52
V.5.1. Mecanismul persuasiunii…………………………………………………54
V.6. Modificările de comportament ……………………………………………………56
V.6.1. Convergenţa atitudine-comportament…………………………………….58
V.6.2. Divergenţa atitudine-comportament ……………………………………..58
CAPITOLUL VI. NEGOCIEREA ŞI MEDIEREA
CONFLICTELOR..................................61
VI.1. Negocierea conflictelor…………………………………………………………….61
VI.2. Medierea conflictelor; Rolul asistentului social în medierea
conflictelor……...63
CAPITOLUL VII. CERCETARE……………………………………………………………...66
VII.1. Afirmarea problemei………………………..…………………………………...66
VII.2. Metodologia
cercetării..................................................................
.........................67
VII.2.1. Ipotezele, scopul şi obiectivele
cercetării………………………………67
VII.2.2. Metodologia cercetării şi lotul studiat………………………………….68
VII.2.3. Analiza şi interpretarea datelor…………….…………………………..70
CAPITOLUL VIII.
INTERVENŢIA.................................................................
..........................78
VIII.1. Scopul şi obiectivele intervenţiei………………………..…...………………….78
VIII.2. Metodologia şi planificarea intervenţiei………………………………...……...78
VIII.3. Structura intervenţiei………………………………………...…………...……..80
VIII.4. Activitatea de consiliere…………………………………………………………81
VIII.5. Prezentări de cazuri; Studiu de
caz...……………......…………………….….111
CAPITOLUL IX. CONCLUZII……………………………………………………………….122
CAPITOLUL X.
ANEXE.......................................................................
.....................................125
CAPITOLUL XI. APRAT CRITIC……………….…………………………………………..131
XI.1. BIBLIOGRAFIE
STRUCTURATĂ.................................................................
....131
XI.1.1. Lucrări şi studii psiho-sociale……………………………………...…..131
XI.1.2. Reviste de psihologie-pedagogie…………………………………...…..133
XI.1.3. Lucrări cu tematică generală……………………………………….....133
XI.2. ABREVIERI…………………………………………………………………...…134
XI.2.1. Abrevieri tehnice……………………………………………………….134
XI.3. INDICI…………………………………………………………………………….135
XI.3.1. INDICI DE NUME…………………………………………………….135
XI.3.2. INDICI DE TERMENI………………………………………………..138