ROLUL ASISTENTULUI SOCIAL IN MEDIEREA CONFLICTELOR IN SCOALA

CUPRINS
CAPITOLUL I. INTRODUCERE …………………………………………………………… ...1
      I.1. Scopul lucrării ………………………………………………………………………..1
      I.2. Importanţa lucrării …………………………………………………………………..1
      I.3.                         Baza                          documentară
............................................................................
............................2
      I.4                  Metoda                  de                  lucru
............................................................................
................................ 2
CAPITOLUL II. NATURA PSIHOSOCIALĂ A GRUPURILOR EDUCAŢIONALE...........4
      II.1. Necesitatea pătrunderii viziunii psihosociale în fenomenul
instructiv-educativ ..4
      II.2. Grupul ca formaţiune psihosocială…………………………………………………5
      II.3. Caracteristici generale ale grupurilor……………………………………………...7
      II.4. Tipologii curente de grupuri ………………………………………………………10
           II.4.1. Tipologii de grupuri utilizate în asistenţa
      socială………………………..11
      II.5.    Direcţii    actuale     de     cercetare     a     grupurilor
şcolare………………………………..13
           II.5.1.                                              Perspectiva
      sociologică............................................................
      ....................13
           II.5.2. Perspectiva psihologiei sociale……………………………………………15
CAPITOLUL III. FACTORII DE GRUP……………………………………………………...17
      III.1. Factori de grup – analiză şi aprofundare………………………………………...17
      III.2. Statusul şi rolul – modele ideale ale
interacţiunii………………………………..18
      III.3. Relaţii şi structuri interpersonale………………………………………………...19
      III.4.    Afectivitatea    „în    grup”    şi    afectivitatea     „de
grup”……………………………….22
I     III.5. Grupul la vârsta adolescenţei; Reprezentări sociale ale
adolescenţei………….24
CAPITOLUL IV. CONFLICTUL……………………………………………………………...27
      IV.1. Introducere în problematica conflictului………………………………………...27
      IV.2. Tipuri, stadii ale conflictelor……………………………………………………...28
           IV.2.1.                    Conflictul                     socio-
      cognitiv...............................................................
      .............30
           IV.2.2. Conflictul normativ………………………………………………………32
      IV.3.                       Conflict,                       influenţă,
schimbare...................................................................
..............34
      IV.4. Surse de conflict în grupuri……………………………………………………….36
      IV.5.      Abordarea       strategiei       de       rezolvare       a
conflictelor………………………………...38
CAPITOLUL V. MANAGEMENTUL CONFLICTELOR…………………………………..45
      V.1. Principii de management al conflictelor…………………………………………..45
      V.2. Modalităţi de ameliorare a comunicării…………………………………………..47
           V.2.1. Limbajul responsabilităţii…………………………………………………47
           V.2.2.   Îmbunătăţirea   comunicării   dintre   adolescent    şi
      adult…………………...48
           V.2.3. Răspunsul creativ…………………………………………………………48
      V.3. Empatia, rol determinant în comunicare…………………………………………49
      V.4. Asertivitatea, comunicarea asertivă……………………………………………….51
           V.4.1. Dezvoltarea comunicării asertive………………………………...…….....51
      V.5. Schimbarea atitudinilor……………………………………………………………52
           V.5.1. Mecanismul persuasiunii…………………………………………………54
      V.6. Modificările de comportament ……………………………………………………56
           V.6.1. Convergenţa atitudine-comportament…………………………………….58
           V.6.2. Divergenţa atitudine-comportament ……………………………………..58
CAPITOLUL VI. NEGOCIEREA ŞI MEDIEREA
CONFLICTELOR..................................61
      VI.1. Negocierea conflictelor…………………………………………………………….61
      VI.2. Medierea conflictelor; Rolul asistentului social în medierea
conflictelor……...63
CAPITOLUL VII. CERCETARE……………………………………………………………...66
      VII.1. Afirmarea problemei………………………..…………………………………...66
      VII.2. Metodologia
cercetării..................................................................
.........................67
           VII.2.1. Ipotezele, scopul şi obiectivele
      cercetării………………………………67
           VII.2.2. Metodologia cercetării şi lotul studiat………………………………….68
           VII.2.3. Analiza şi interpretarea datelor…………….…………………………..70
CAPITOLUL VIII.
INTERVENŢIA.................................................................
..........................78
      VIII.1. Scopul şi obiectivele intervenţiei………………………..…...………………….78
      VIII.2. Metodologia şi planificarea intervenţiei………………………………...……...78
      VIII.3. Structura intervenţiei………………………………………...…………...……..80
      VIII.4. Activitatea de consiliere…………………………………………………………81
      VIII.5. Prezentări de cazuri; Studiu de
caz...……………......…………………….….111
CAPITOLUL IX. CONCLUZII……………………………………………………………….122
CAPITOLUL X.
ANEXE.......................................................................
.....................................125
CAPITOLUL XI. APRAT CRITIC……………….…………………………………………..131
      XI.1. BIBLIOGRAFIE
STRUCTURATĂ.................................................................
....131
            XI.1.1. Lucrări şi studii psiho-sociale……………………………………...…..131
           XI.1.2. Reviste de psihologie-pedagogie…………………………………...…..133
           XI.1.3. Lucrări cu tematică generală……………………………………….....133
      XI.2. ABREVIERI…………………………………………………………………...…134
           XI.2.1. Abrevieri tehnice……………………………………………………….134
      XI.3. INDICI…………………………………………………………………………….135
           XI.3.1. INDICI DE NUME…………………………………………………….135
           XI.3.2. INDICI DE TERMENI………………………………………………..138