CUPRINS
CAPITOLUL I
SOCIOLOGIA CA ŞTIINŢĂ A UNIVERSULUI
SOCIAL 3
1. Conceptul de sociologie 3
2. Problematica şi funcţiile sociologiei 4
3. Sociologia – ştiinţă centrată pe studierea vieţii
sociale a lumii moderne 5
4. Ce înseamnă a avea o perspectivă sociologică ? 7
CAPITOLUL II
METODE ŞI TEHNICI DE CERCETARE ÎN
SOCIOLOGIE 10
1. Etapele cercetării sociologice 10
2. Metode de culegere a informaţiei 16
3. Metode şi tehnici de prelucrare a datelor 31
CAPITOLUL III
EDUCAŢIA CA PREOCUPARE MAJORĂ A
SOCIOLOGIEI 39
1. Aspecte generale 39
2. Educaţia ca mediator între societate şi individ 40
3. Obiectul sociologiei educaţiei 41
CAPITOLUL IV
PRINCIPALELE INSTANŢE EDUCATIVE 43
1. Diminuarea rolului familiei şi creşterea rolului
şcolii în educaţie 43
2. Funcţiile şcolii 44
3. Rolul şcolii în sistemul stratificării sociale 45
4. Inegalităţi sociale şi inegalitatea
şanselor educaţionale 47
CAPITOLUL V
ŞCOALA ŞI MOBILITATEA SOCIALĂ 49
1. Mobilitatea – un concept pentru descrierea
societăţilor moderne şi contemporane 49
2.Societăţi meritocratice 53
3. Abordarea contemporană sociologică a
procesului educaţional 53
4. Devalorizarea diplomelor 55
CAPITOLUL VI
TEORII PRIVIND ROLUL ŞCOLII ÎN STRATIFICAREA SOCIALĂ ŞI PRIVIND ASPIRAŢIILE
ŞCOLARE 57
1. Paradigme explicative 57
2. Aspiraţiile educaţionale în contextual mobilităţii
sociale 59
CAPITOLUL VII
FAMILIA CA INSTANŢĂ EDUCATIVĂ 62
1. Interpretarea sociologică a familiei 62
2. Funcţiile familiei 65
3. Familia – un tezaur de relaţii afective 67
4. Conştiinţa educativă 70
5. Familia în societatea contemporană 86
BIBLIOGRAFIE 91
-----------------------
95