Cuprins:
1
Argument..............................................................
.........................................4
Capitolul I
1. Dotarea aptitudinală
înaltă...................................................6
1. Definiţii ale
supradotǎrii.............................................
......6
2. Modele teoretice ale
supradotǎrii...................................14
Capitolul II
2. Copilul
supradotat....................................................
....24
1. Cadrul teoretic de analizǎ a caracteristicilor copilului
supradotat...............................................
..........................24
2. Caracteristicile copilului
supradotat..............................27
1.
Inteligenţa............................................
........................30
2. Aptitudinile academice
specifice.................................33
3. Gândirea
criticǎ...............................................
.............34
4.
Metamemoria............................................
...................34
5.
Creativitatea..........................................
.......................35
6. Concepţia despre
sine..................................................
.36
7. Caracteristicile
emoţionale...........................................3
7
8.
Sociabilitatea.........................................
.......................37
9. Caracteristicile
morale................................................
..38
2.2.10.Caracteristicile
fizice.....................................................3
8
2.2.11.Abilitatea de
conducere.................................................39
2.2.12.Abilitǎţi
artistice...................................................
.........39
3.
Identificarea.............................................
.........................40
4. Instruirea
diferenţiatǎ.............................................
.........50
1.
Accelerarea............................................
.......................51
2.
Îmbogǎţirea............................................
.......................52
3.
Gruparea...............................................
........................53
Capitolul III
3. Subrealizarea
şcolarǎ.......................................................
.....54
1. Conceptul de
subrealizare.............................................
..54
2. Caracteristici ale copiilor supradotaţi
subrealizaţi.......57
3. Factori determinanţi ai subrealizării
şcolare.................61
1. Personalitatea copilului supradotat
subrealizat............62
2. Familia – ca factor al subrealizǎrii
şcolare...................63
3. Şcoala - ca factor al subrealizǎrii
şcolare....................64
4. Semenii copilului supradotat
subrealizat......................65
5. Starea fizicǎ a copilului supradotat
subrealizat............66
4. Categorii de copii supradotaţi predispuşi
la
subrealizare..................................................
............................66
1. Copiii foarte
creativi..............................................
......67
2. Fetele foarte
creative..............................................
......67
3. Copiii respinşi de cǎtre proprii
pǎrinţi.........................68
4. Copiii cu pǎrinţi
divorţaţi.............................................
68
5. Copiii cu
dizabilitǎţi..........................................
...........68
6. Copiii cu mame – victime ale violenţei
domestice......69
7. Fetele
supradotate...........................................
.............69
8. Copiii din culturi
diferite.............................................7
0
9. Copiii dezavantajaţi din punct de vedere
economic....71
5. Strategii de asistenţǎ psihopedagogicǎ şi educaţionalǎ a
copiilor supradotaţi cu subrealizare
şcolarǎ.................74
6. Riscuri
specifice................................................
................81
1. Dificultǎţi de
socializare...........................................
....81
2. Dificultǎţi de
personalitate.........................................
..82
3. Inhibiţia
intelectualǎ..........................................
...........82
4.
Perfecţionismul........................................
.....................82
5. Depresia succesului şi
sinuciderile...............................83
Capitolul IV
4. Copiii supradotaţi subrealizaţi din mediul rural.........84
1. Designul
cercetǎrii...............................................
.............84
2. Rezultatele cercetării şi
interpretarea............................88
3. Studii de
caz......................................................
................95
Concluzii..............................................................
.......................................98
Bibliografie...........................................................
.....................................100
Anexe..................................................................
.........................................104