CUPRINS
Cap. I - Cadrul teoretic 3
1. Comportamentul - Consideraţii teoretice generale 3
1.1. Importanţa studierii tulburărilor de comportament 4
1.2. O caracterizare a fenomenului, comportamentul între adaptare şi
dezadaptare 4
1.3. Scurt istoric al conceptului actual de destructurare dizarmonică a
personalităţii 6
1.4. Semiologia tulburărilor de comportament 7
1.5. Teorii sociologice şi psihodinamice asupra fenomenului delincvenţei
10
2. Delimitări conceptuale 13
2.1. Conceptul de agresivitate 13
2.2. Teorii asupra agresivităţii 13
2.3. Agresivitatea şi condiţia umană 16
3. Personalitate şi delincvenţă 17
3.1. Cum devin copiii delincvenţi (cauze, etiologie) 17
3.2. Modificări la nivelul structurilor morale 18
3.3. Scăderea pragului de toleranţă la frustraţie 19
3.4. Specificul proceselor de cunoaştere 23
3.5. Structura mecanismului de apărare 24
3.6. Distorsiuni la nivelul structurilor moral - relaţionale 25
3.7. Un sens pernicios acordat conceptului de libertate 25
4. Perioada adolescenţei. Elemente de psihologia vârstelor 32
4.1. Particularităţi ale dezvoltării în adolescenţă 32
4.2. Personalitatea adolescentului 34
4.3. Criza de originalitate: agresivitate versus evitare (timiditate) în
comportamentul adolescentului 35
4.4. Identitatea de sine 37
4.5. Concepţia lui Erikson asupra identităţii 38
5. Conştiinţa de sine şi imaginea de sine 39
5.1. Imaginea corporală în adolescenţă 40
6. Fenomenul de delincvenţă juvenilă în România în perioada actuală.
Preocupări de cercetare ştiinţifică 42
Cap. II - Metodologie 46
1. Obiective 47
2. Ipoteze 48
3. Lot. Volum şi caracteristici 48
4. Metode 49
4.1. Metoda sociometrică 49
4.2. Metoda proiectivă 49
4.3. Metoda studiului de caz 52
4.4. Metoda anchetei sociale 53
4.5. Metoda observaţiei 54
4.6. Anamneza 54
5. Instrumente de investigaţie 55
5.1. Testul sociometric 55
5.2. Testul figurii umane 57
5.3. Testul Lüscher 59