CUPRINS
INTRODUCERE …………………………………………………………………………..… 1
CAPITOLUL I : Introducere în problematica comunicării ...........................................3
I.1. Noţiuni de bază ............................................................................................................3
I.2. Definiţii ale comunicării .............................................................................................7
I.3. Structura actului de comunicare ................................................................................9
I.4. Teorii asupra comunicării ..........................................................................................23
I.5. Tipuri de comunicare ……………………………………………………………….26
I.6.Funcţiile şi “axiomele” comunicării ………………………………………………...32
CAPITOLUL II: Problematica handicapului de intelect .............................................38
II. 1. Definirea conceptului de handicap de intelect ........................................................38
II. 2. Etiologia handicapului consecutiv deficienţei mintale ……………………………44
II. 2. 1. Factorii cauzali ai handicapului intellectual ……………………………44
II. 2. 2. Clasificarea factorilor cauzali ..................................................................47
II. 3. Clasificarea handicapului de intelect ……………………………………………...52
II. 4. Tabloul clinic şi psihopedagogic al deficientului mintal .........................................54
CAPITOLUL III: Aspecte ale comunicării la şcolarii cu handicap de intelect şi normali ………………………………………………………………………………….60
III. 1. Şcolarul mic –prezentare generala ………………………………………………..60
III.1.1. Dezvoltarea psihică generală ....................................................................61
III. 1. 2. Limbajul oral şi scris ..............................................................................63
III. 1. 3. Micul şcolar în mediul social ..................................................................65
III. 2. Specificul comunicării la copilul cu handicap mintal ............................................ 67
III. 3. Trăsături definitorii ale comunicării şcolarului mic cu handicap de intelect ..........70
III. 4. Elemente caracteristice limbajului şcolarului mic cu handicap mintal ...................73
CAPITOLUL IV: Cercetarea comunicării la şcolarul mic cu hanidcap de intelect şi normal ..............................................................................................................................80
IV. 1. Obiectivele cercetării ..............................................................................................80
IV. 2. Ipotezele cercetarii ..................................................................................................81
IV. 3. Prezentarea eşantioanelor cercetării .......................................................................81
IV. 4. Descrierea metodelor folosite ................................................................................85
IV. 5. Interpretarea rezultatelor ........................................................................................91
IV. 5.1. Interpretarea rezultatelor la testul de înţelegere a lecturii .......................91
IV. 5. 2. Interpretarea rezultatelor la testul de vocabular .....................................94
IV. 5. 3. Interpretarea rezultatelor la probele de conştientizare fonologică …....101
IV. 6. Elaborarea testului s.i.l. şi aplicarea lui pe lotul A ……………………………...108
IV. 6. 1. Testul ca instrument de psihodiagnoză ………………………………108
IV. 6. 2. Elaborarea itemilor şi a instructajului ……………………………......109
IV 6. 3. Pretestarea testului ……………………………………………………109
IV. 6. 4. Reaplicarea testului …………………………………………………..110
IV. 6. 5. Stabilirea formei definitive a testului ………………………………...110
IV. 6. 6. Analizarea caracteristicilor testului …………………………………..111
IV. 6. 7. Aplicarea testului s.i.l. la lotul A şi analiza rezultatelor ……………..112
IV. 7. STUDII DE CAZ ………………………………………………………………………113
IV. 8. CONCLUZII ŞI RECOMANDĂRI …………………………………………….....115
ANEXE ...........................................................................................................................117
BIBLIOGRAFIE …………………………………………………………………………….135