ROLUL PROFESORULUI IN CONSTRUIREA AUTONOMIEI ELEVULUI

CUPRINS
Argument………………………………………………………………………………………..5
Capitolul I: Şcoala şi profesorul – elemente hotărâtoare ale formării
individului…….7
           I.1 Şcoala ca organizaţie socială………………………………………………..8
           I.2 Climatul şcolii……………………………………………………………….11
           I.3 Profesia de profesor…………………………………………………………14
       I.3.1 Funcţiile profesorului……………………………………………………..15
            I.3.2 Rolurile profesorului……………………………………………………...17
       I.3.3 Competenţele profesorului………………………………………………..21
BIBLIOGRAFIE………………………………………………………………………………..24
Capitolul II : Adolescenţa – vârsta ingrată sau vârsta de aur?…………………………25
           II.1 Adolescenţa – problemă socială…………………………………………...26
           II.2      Dificultatea       fixării       în       timp       a
      adolescenţei………………………………...27
           II.3 Dezvoltarea fizică a adolescenţilor………………………………………..29
           II.4 Dezvoltarea intelectuală a adolescenţilor…………………………………32
           II.5 Afirmarea personalităţii adolescenţilor…………………………………..36
           II.6      Dificultatea      activităţii       educative       cu
      adolescenţii…………………………41
            II.6.1 Adolescenţii au nevoie de afectivitate…………………………...41
            II.6.2 Însoţire, nu tutelare………………………………………………42
bibliografie………………………………………………………………………………..44
CAPITOLUL III: Educaţia pentru autonomie – responsabilitate a profesorului
contemporan……………………………………………………………………………………45
           III.1. Delimitări conceptuale…………………………………………………..46
           III.2. Termeni corelativi conceptului de autonomie………………………….47
           III.3. Responsabilitatea didactică……………………………………………..49
           III.4. Perspectiva interculturală asupra autonomiei ca  scop  al
     educaţiei…..51
           III.   5.   Construirea   autonomiei   elevului   –   una    din
     responsabilităţile profesorului……………………………………………………………………………..53
                 III.  5.1.  Relaţia  pedagogică  –  premisă  a  construirii
           autonomiei elevului…………………………………………………………………………...54
                   III.   5.2.   Autoritatea   profesorului   şi   autonomia
elevului……………...55
                 III. 5.3. Comunicarea didactică şi rolul ei în construirea
           autonomiei elevului……………………………………………………………..59
                 III. 5.4. Construirea autonomiei elevului prin sistemul  de
           recompense şi pedepse………………………………………………………………………66
                 III.  5.5.  Efectele  expectanţelor   profesorului   asupra
           autonomiei elevului…………………………………………………………………………68
                  III. 5.6. Concluzii………………………………………………………71
BIBLIOGRAFIE……………………………………………………………………………….73
CAPITOLUL IV: Prezentarea rezultatelor cercetării……………………………………….75
           IV.1 Obiectivele cercetării……………………………………………………..76
           IV.2 Ipotezele cercetării………………………………………………………..76
           IV.3 Prezentarea eşantioanelor………………………………………………..77
           IV. 4 Operaţionalizarea conceptelor…………………………………………..84
           IV. 5 Prezentarea instrumentelor……………………………………………..85
           IV. 6 Procedura…………………………………………………………………85
           IV. 7 Rezultatele obţinute………………………………………………………86
           IV. 8 Concluziile cercetării…………………………………………………....102
În loc de concluzie…………………………………………………………………….104
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ……………………………………………………………….107
ANEXĂ