CUPRINS
Argument………………………………………………………………………………………..5
Capitolul I: Şcoala şi profesorul – elemente hotărâtoare ale formării
individului…….7
I.1 Şcoala ca organizaţie socială………………………………………………..8
I.2 Climatul şcolii……………………………………………………………….11
I.3 Profesia de profesor…………………………………………………………14
I.3.1 Funcţiile profesorului……………………………………………………..15
I.3.2 Rolurile profesorului……………………………………………………...17
I.3.3 Competenţele profesorului………………………………………………..21
BIBLIOGRAFIE………………………………………………………………………………..24
Capitolul II : Adolescenţa – vârsta ingrată sau vârsta de aur?…………………………25
II.1 Adolescenţa – problemă socială…………………………………………...26
II.2 Dificultatea fixării în timp a
adolescenţei………………………………...27
II.3 Dezvoltarea fizică a adolescenţilor………………………………………..29
II.4 Dezvoltarea intelectuală a adolescenţilor…………………………………32
II.5 Afirmarea personalităţii adolescenţilor…………………………………..36
II.6 Dificultatea activităţii educative cu
adolescenţii…………………………41
II.6.1 Adolescenţii au nevoie de afectivitate…………………………...41
II.6.2 Însoţire, nu tutelare………………………………………………42
bibliografie………………………………………………………………………………..44
CAPITOLUL III: Educaţia pentru autonomie – responsabilitate a profesorului
contemporan……………………………………………………………………………………45
III.1. Delimitări conceptuale…………………………………………………..46
III.2. Termeni corelativi conceptului de autonomie………………………….47
III.3. Responsabilitatea didactică……………………………………………..49
III.4. Perspectiva interculturală asupra autonomiei ca scop al
educaţiei…..51
III. 5. Construirea autonomiei elevului – una din
responsabilităţile profesorului……………………………………………………………………………..53
III. 5.1. Relaţia pedagogică – premisă a construirii
autonomiei elevului…………………………………………………………………………...54
III. 5.2. Autoritatea profesorului şi autonomia
elevului……………...55
III. 5.3. Comunicarea didactică şi rolul ei în construirea
autonomiei elevului……………………………………………………………..59
III. 5.4. Construirea autonomiei elevului prin sistemul de
recompense şi pedepse………………………………………………………………………66
III. 5.5. Efectele expectanţelor profesorului asupra
autonomiei elevului…………………………………………………………………………68
III. 5.6. Concluzii………………………………………………………71
BIBLIOGRAFIE……………………………………………………………………………….73
CAPITOLUL IV: Prezentarea rezultatelor cercetării……………………………………….75
IV.1 Obiectivele cercetării……………………………………………………..76
IV.2 Ipotezele cercetării………………………………………………………..76
IV.3 Prezentarea eşantioanelor………………………………………………..77
IV. 4 Operaţionalizarea conceptelor…………………………………………..84
IV. 5 Prezentarea instrumentelor……………………………………………..85
IV. 6 Procedura…………………………………………………………………85
IV. 7 Rezultatele obţinute………………………………………………………86
IV. 8 Concluziile cercetării…………………………………………………....102
În loc de concluzie…………………………………………………………………….104
BIBLIOGRAFIE GENERALĂ……………………………………………………………….107
ANEXĂ