CUPRINS
INTRODUCERE ………………………………………………………… 1
CAPITOLUL I. AFECTIVITATEA - Concept şi cadru de referinţă .....5
1.1. Afectivitatea. Concept si definire…………………………..…5
1.2. Teorii asupra afectivităţii ………………………………… … 7
1.3. Proprietăţiile proceselor afective ……………………...……..14
1.4. Clasificarea trăirilor afective …………………………………18
1.4.1. Procesele afective primare ………………………..….18
1.4.2.. Procesele afective complexe …………………………19
1.2.3. Procesele afective superioare ………………………….20
1.5. Mediul familial şi efectul său asupra copilului …………………23
1.6. Viaţa afectivă a copilului de vârstă şcolară mică ………………30
1.7. Rolul afectivităţii în devenirea umană …………………………34
8. Psihopatologia afectivităţii…………………………………….36
9. Sindroamele afective ………………………………………….38
1.9.1. Sindromul maniacal ……….………………………..….38
1.9.2. Sindromul depresiv ………………………………….…40
1.9.3. Instabilitate psiho-afectivă ……………………………..42
1.9.4. Sindromul Anxios ……………………………………...44
CAPITOLUL II. SPECIFICUL AFECTIVITĂŢII LA COPII INSTITUŢIONALIZATI
DE VÂRSTĂ ŞCOLARĂ MICĂ ………..…47
2.1. Cauze ale instituţionalizării ……………………….…………….47
2.2. Impactul si consecinţele instituţionalizării asupra structurii
afective …………………..……………………………………..51
2.2.1. Deprivarea maternă …………………………………….51
2.2.2. Separarea de părinţi …………….…………………...….55
2.3. Dinamica relaţiilor interpersonale în centrul de plasament ……..62
2.4 Profilul afectiv al copiilor instituţionalizaţi de vârstă şcolară
mică ……………………………………………………………..65
CAPITOLUL III. ROLUL CENTRELOR DE PLASAMENT …..…71
3.1. Istoricul şi argumentul înfiinţării centrelor de plasament
……….71
3.2. Organizarea instituţiilor de ocrotire de tip rezidenţial
…………...89
3.3. Climatul socio-educativ şi regimul zilnic al centrelor
de plasament …………………………………………………………93
CAPITOLUL VI. METODOLOGIA CERCETĂRII ……………. …..…97
4.1. Obiectivele cercetării………………………………….. ……….97
4.2. Ipotezele cercetării………………………………….. ………….97
4.3. Lotul cercetării………………….……………….….. ………….98
4.4. Prezentarea metodelor şi tehnicilor folosite în cercetare
……….99
4.4.1. Observatia ……….. ……….………………………..….99
4.4.2. Testul omuletului …………………………………….…99
4.4.3. Testul Arborelului ……… ……………………………..101
4.4.4. Testul Familiei ……….………………………………...101
4.4.4. Chestionarul Woodworth – Mathens ….………………………….....102
CAPITOLUL V. ANALIZA ŞI INTERPRETAREA REZULTATELOR, STUDII DE CAZ
………………………………………. …..……….104
5.1. Interpretarea calitativă a rezultatelor obţinute
la Testul Arborelui …………………………………………………..104
5.2. Interpretarea calitativă a rezultatelor obţinute
la Testul Omuleţului ………………………………………………..125
5.3. Interpretarea calitativă a rezultatelor obţinuţe
la Testul Familiei …………………………………………….……...151
5.4. Interpretarea calitativa a rezultatelor obtinute
la Chestionarul Woodwort – Mathens …………………………….163
5.5 Studii de caz reprezentative ……………………………………169
5.5.1. Studii de caz nr. I ……….. .………………………..…169
5.5.2. Studii de caz nr. II …………………………………….173
5.5.3. Studii de caz nr. III …………………………………….178
Concluzii si recomandari …………………………………………………..184
Bibliografie ………………………………………………………………...187