DEZVOLTAREA PSIHICA A COPILULUI DE VARSTA SCOLARA MICA

                                   CUPRINS
      INTRODUCERE………………………………………………………..6
      CAPITOLUL I - PROBLEMA DEZVOLTĂRII PSIHICE A
                           COPILULUI………………………………………………….8
1.1.Noţiunea de dezvoltare psihică ……………………………………………………………8
1.2.Factorii şi condiţiile care determină dezvoltarea psihică a copilului
…………………….10
1.3.Particularităţile dezvoltării psihice umane ……………………………………………….14
1.4.Raportul dintre creşterea fizică, maturizarea organică-fiziologică şi
dezvoltarea psihică .15
1.5.Cauzele şi legile dezvoltării psihice a copilului ………………………………………….16
1.6.Stadiile de dezvoltare şi indicii lor ……………………………………………………….17
1.7.Aspecte generale ale dezvoltării fizice a copilului ……………………………………….19
1.8.Fenomenul de acceleraţie în dezvoltarea ………………………………………………...21
      CAPITOLUL II - STADIUL DE DEZVOLTARE FIZICĂ ŞI PSIHICĂ A COPILULUI  LA
VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ………………22
 2.1. Caracteristicile creşterii fizice…………………………………………………………...22
 2.2.Nivelul de dezvoltare a analizatorilor……………………………………………………23
 2.3.Schimbarea tipului de relaţii cu mediul o dată cu dobândirea
calităţii de şcolar……….24
 2.4.Caracteristicile activităţii dominante – învăţătura……………………………………….25
 2.5.Raportul dintre învăţătură şi joc la începutul
şcolarităţii………………………………..26
      CAPITOLUL III – DEZVOLTAREA  CUNOAŞTERII  SENZORIALE    ÎNTRE  6-10/11
ANI………………………………………28
3.1.Dezvoltarea analizatorilor şi a sensibilităţii …………………………………………….28
3.2.Dezvoltarea  cunoaşterii  senzoriale  sub  influenţa  însuşirii   citit-
scrisului………………..29
3.3.Percepţiile  de spaţiu şi timp …………………………………………………………….32
3.4.Particularităţi     individuale    în    percepţia    micului     şcolar
………………………………….33
3.5.Caracteristicile  observaţiei,   formarea   spiritului   de   observaţie
…………………………..34
3.6. Caracteristicile reprezentărilor …………………………………………………………..34
3.7. Bazele psihologice ale intuiţiei în clasele I-IV ………………………………………….35
CAPITOLUL  IV  –  DEZVOLTAREA  PROCESULUI   MEMORIEI   ÎN     ETAPA   MICII
ŞCOLARITĂŢI………………………………………………38
4.1.Rolul memoriei în activitatea psihică a elevilor …………………………………………..38
4.2.Caracteristicile principale ale  proceselor  memoriei  la  elevii  mici
………………………...38
4.3.Formarea  memorării  intenţionate  voluntare  şi  a  memorării   logice
………………………..39
4.4.Uitarea şi particularităţile ei la micul şcolar ………………………………………………41
4.5.Condiţiile memorării eficiente şi ale  reproducerii  fidele  la  vârsta
şcolară mică …………..42
4.6.Mijloacele   şi   procedeele   de   educare   a   memoriei   şcolarilor
……………………………….43
CAPITOLU V – ATENŢIA LA ŞCOLARUL MIC ………………………45
5.1.Particularităţile atenţiei la şcolarul mic …………………………………………………45
5.2.Modalităţi prin care formăm o reală atenţie la  elevi  în  procesul  de
învăţământ ………..48
5.3.„ Neatenţia ” elevilor şi  formele  ei;  combaterea  fenomenelor  de  „
neatenţie ” …………50
5.4.Factorii care menţin atenţia elevilor ……………………………………………………..51
5.5.Educarea   calităţilor   atenţiei   în   perioada   micii   şcolarităţi
………………………………...53
CAPITOLUL VI – CUNOAŞTEREA LOGICĂ – ABSTRACTĂ,
DEZVOLATAREA    GÂNDIRII    ŞI    LIMBAJULUI      LA     VÂRSTA     ŞCOLARĂ
MICĂ……………………………………………………………………………55
6.1.Caracteristici  generale  ale  gândirii  şcolarului  de   vârstă   mică
……………………………..55
6.2.Dezvoltarea   capacităţii   de   rezolvare   a   situaţilor    problemă
………………………………..56
6.3.Formarea   noţiunilor   şi   a   capacităţii   de   raţionare   corectă
………………………………….59
6.4.Dezvoltarea    caracterului    critic    al     gândirii     şcolarilor
………………………………………65
6.5.Formarea gândirii creatoare a elevilor …………………………………………………….65
6.6.Limbajul şi procesul instructiv – educativ…………………………………………………66
CAPITOLUL VII – PROBLEME DE PSIHIOLOGIA ÎNVĂŢĂRII……...68
7.1.Aspecte generale ………………………………………………………………………….68
7.2.Formele de învăţare ……………………………………………………………………….69
7.3.Caracteristicile   şi   componentele    psihologice    ale    învăţării
şcolare………………………...70
7.4.Învăţare programată ……………………………………………………………………..72
7.5.Învăţarea motorie, senzorială şi abstract – verbală ……………………………………...73
7.6.Deprinderile ca rezultat al învăţării………………………………………………………74
7.7.Priceperile ……………………………………………………………………………….76
7.8.Motivaţia în învăţare …………………………………………………………………….76
        CAPITOLUL   VIII   –   DEZOLTAREA   IMAGINAŢIEI   ŞCOLARULUI     MIC
………………………………………………………..80
8.1.Rolul  imaginaţiei  în  activitatea  de  învăţare   a   şcolarului   mic
…………………………...80
8.2.Dezvoltarea imaginaţiei şcolarului mic …………………………………………………82
8.3.Aspecte de bază ale creaţiei artistice în desenele şcolarilor de  vârstă
mică……………..83
8.4.Elemente de creaţie literară la şcolarii mici …………………………………………….84
8.5.Rolul şcolii în dezvoltarea spiritului creator la copii……………………………………85
      CAPITOLUL IX – AFECTIVITATEA ŞI DEZVOLTAREA EI ÎN
  MICA ŞCOLARITATE…………………………………………………...87
9.1.Importanţa afectivităţii la vârsta şcolară mică …………………………………………87
9.2.Complicarea emoţiilor şi  dezvoltarea  sentimentelor  în  perioada  mici
şcolarităţi ……..89
9.3.Principalele sentimente superioare dezvoltate în perioada  şcolară  mică
………………92
      CAPITOLUL X – ORGANIZAREA RAŢIONALĂ A MUNCII
 ŞCOLARULUI……………………………………………………………..94
10.1.Noţiuni generale despre oboseală …………………………………………………....94
10.2.Organizarea muncii şcolarului ……………………………………………………….97
10.3.Organizarea raţională a odihnei……………………………………………………….99
10.4.Condiţiile igienice ale locului  de  muncă  şi  rolul  lor  în  mărirea
eficienţei muncii didactice……………………………………………………………………………………100
10.5.Organizarea raţională a timpului liber a elevului …………………………………….100
      CAPITOLUL XI – CERCETAREA ………………………………..102
 11.1.Scopul şi obiectivele cercetării………………………………………………………..102
11.2.Locul cercetării şi grupul ţintă…………………………………………………………103
11.3.Plan de intervenţie…………………………………………………………………….128
      CONCLUZII………………………………………………………….130
      BIBLIOGRAFIE……………………………………………………...131
      ANEXE ……………………………………………………………….134