CUPRINS
INTRODUCERE………………………………………………………..6
CAPITOLUL I - PROBLEMA DEZVOLTĂRII PSIHICE A
COPILULUI………………………………………………….8
1.1.Noţiunea de dezvoltare psihică ……………………………………………………………8
1.2.Factorii şi condiţiile care determină dezvoltarea psihică a copilului
…………………….10
1.3.Particularităţile dezvoltării psihice umane ……………………………………………….14
1.4.Raportul dintre creşterea fizică, maturizarea organică-fiziologică şi
dezvoltarea psihică .15
1.5.Cauzele şi legile dezvoltării psihice a copilului ………………………………………….16
1.6.Stadiile de dezvoltare şi indicii lor ……………………………………………………….17
1.7.Aspecte generale ale dezvoltării fizice a copilului ……………………………………….19
1.8.Fenomenul de acceleraţie în dezvoltarea ………………………………………………...21
CAPITOLUL II - STADIUL DE DEZVOLTARE FIZICĂ ŞI PSIHICĂ A COPILULUI LA
VÂRSTA ŞCOLARĂ MICĂ………………22
2.1. Caracteristicile creşterii fizice…………………………………………………………...22
2.2.Nivelul de dezvoltare a analizatorilor……………………………………………………23
2.3.Schimbarea tipului de relaţii cu mediul o dată cu dobândirea
calităţii de şcolar……….24
2.4.Caracteristicile activităţii dominante – învăţătura……………………………………….25
2.5.Raportul dintre învăţătură şi joc la începutul
şcolarităţii………………………………..26
CAPITOLUL III – DEZVOLTAREA CUNOAŞTERII SENZORIALE ÎNTRE 6-10/11
ANI………………………………………28
3.1.Dezvoltarea analizatorilor şi a sensibilităţii …………………………………………….28
3.2.Dezvoltarea cunoaşterii senzoriale sub influenţa însuşirii citit-
scrisului………………..29
3.3.Percepţiile de spaţiu şi timp …………………………………………………………….32
3.4.Particularităţi individuale în percepţia micului şcolar
………………………………….33
3.5.Caracteristicile observaţiei, formarea spiritului de observaţie
…………………………..34
3.6. Caracteristicile reprezentărilor …………………………………………………………..34
3.7. Bazele psihologice ale intuiţiei în clasele I-IV ………………………………………….35
CAPITOLUL IV – DEZVOLTAREA PROCESULUI MEMORIEI ÎN ETAPA MICII
ŞCOLARITĂŢI………………………………………………38
4.1.Rolul memoriei în activitatea psihică a elevilor …………………………………………..38
4.2.Caracteristicile principale ale proceselor memoriei la elevii mici
………………………...38
4.3.Formarea memorării intenţionate voluntare şi a memorării logice
………………………..39
4.4.Uitarea şi particularităţile ei la micul şcolar ………………………………………………41
4.5.Condiţiile memorării eficiente şi ale reproducerii fidele la vârsta
şcolară mică …………..42
4.6.Mijloacele şi procedeele de educare a memoriei şcolarilor
……………………………….43
CAPITOLU V – ATENŢIA LA ŞCOLARUL MIC ………………………45
5.1.Particularităţile atenţiei la şcolarul mic …………………………………………………45
5.2.Modalităţi prin care formăm o reală atenţie la elevi în procesul de
învăţământ ………..48
5.3.„ Neatenţia ” elevilor şi formele ei; combaterea fenomenelor de „
neatenţie ” …………50
5.4.Factorii care menţin atenţia elevilor ……………………………………………………..51
5.5.Educarea calităţilor atenţiei în perioada micii şcolarităţi
………………………………...53
CAPITOLUL VI – CUNOAŞTEREA LOGICĂ – ABSTRACTĂ,
DEZVOLATAREA GÂNDIRII ŞI LIMBAJULUI LA VÂRSTA ŞCOLARĂ
MICĂ……………………………………………………………………………55
6.1.Caracteristici generale ale gândirii şcolarului de vârstă mică
……………………………..55
6.2.Dezvoltarea capacităţii de rezolvare a situaţilor problemă
………………………………..56
6.3.Formarea noţiunilor şi a capacităţii de raţionare corectă
………………………………….59
6.4.Dezvoltarea caracterului critic al gândirii şcolarilor
………………………………………65
6.5.Formarea gândirii creatoare a elevilor …………………………………………………….65
6.6.Limbajul şi procesul instructiv – educativ…………………………………………………66
CAPITOLUL VII – PROBLEME DE PSIHIOLOGIA ÎNVĂŢĂRII……...68
7.1.Aspecte generale ………………………………………………………………………….68
7.2.Formele de învăţare ……………………………………………………………………….69
7.3.Caracteristicile şi componentele psihologice ale învăţării
şcolare………………………...70
7.4.Învăţare programată ……………………………………………………………………..72
7.5.Învăţarea motorie, senzorială şi abstract – verbală ……………………………………...73
7.6.Deprinderile ca rezultat al învăţării………………………………………………………74
7.7.Priceperile ……………………………………………………………………………….76
7.8.Motivaţia în învăţare …………………………………………………………………….76
CAPITOLUL VIII – DEZOLTAREA IMAGINAŢIEI ŞCOLARULUI MIC
………………………………………………………..80
8.1.Rolul imaginaţiei în activitatea de învăţare a şcolarului mic
…………………………...80
8.2.Dezvoltarea imaginaţiei şcolarului mic …………………………………………………82
8.3.Aspecte de bază ale creaţiei artistice în desenele şcolarilor de vârstă
mică……………..83
8.4.Elemente de creaţie literară la şcolarii mici …………………………………………….84
8.5.Rolul şcolii în dezvoltarea spiritului creator la copii……………………………………85
CAPITOLUL IX – AFECTIVITATEA ŞI DEZVOLTAREA EI ÎN
MICA ŞCOLARITATE…………………………………………………...87
9.1.Importanţa afectivităţii la vârsta şcolară mică …………………………………………87
9.2.Complicarea emoţiilor şi dezvoltarea sentimentelor în perioada mici
şcolarităţi ……..89
9.3.Principalele sentimente superioare dezvoltate în perioada şcolară mică
………………92
CAPITOLUL X – ORGANIZAREA RAŢIONALĂ A MUNCII
ŞCOLARULUI……………………………………………………………..94
10.1.Noţiuni generale despre oboseală …………………………………………………....94
10.2.Organizarea muncii şcolarului ……………………………………………………….97
10.3.Organizarea raţională a odihnei……………………………………………………….99
10.4.Condiţiile igienice ale locului de muncă şi rolul lor în mărirea
eficienţei muncii didactice……………………………………………………………………………………100
10.5.Organizarea raţională a timpului liber a elevului …………………………………….100
CAPITOLUL XI – CERCETAREA ………………………………..102
11.1.Scopul şi obiectivele cercetării………………………………………………………..102
11.2.Locul cercetării şi grupul ţintă…………………………………………………………103
11.3.Plan de intervenţie…………………………………………………………………….128
CONCLUZII………………………………………………………….130
BIBLIOGRAFIE……………………………………………………...131
ANEXE ……………………………………………………………….134