JOCUL DIDACTIC CA ELEMENT MOTIVATIONAL IN FORMAREA DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE

|      |    |                                                       |    |
|      |    |                      CUPRINS                          |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|I.    |    |CAPITOLUL I                                            |    |
|      |    |CUVÂNT ÎNAINTE …………………………………………...                     |   1|
|      |    |                                                       |    |
|II.   |    |CAPITOLUL II                                           |    |
|      |    |NATURA PSIHOLOGIGĂ A DEPRINDERILOR ………...              |   2|
|      |2.1.|Caracteristicile psihologice ale şcolarului cu         |   3|
|      |    |deficienţă mintală                                     |    |
|      |    |                                                       |    |
|III.  |    |MOTIVAŢIA ŞI FORMAREA DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE      |    |
|      |    |………………………………………….                                      |34  |
|      |    |                                                       |    |
|IV.   |    |JOCUL – CA STRATEGIE DIDACTICĂ ÎN FORMAREA             |    |
|      |    |DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE …………………..                  |37  |
|      |    |                                                       |    |
|      |4.1.|Jocul şi dezvoltarea cognitivă ………………………………….          | 46 |
|      |4.2 |Jocul didactic …………………………………………………...                  | 48 |
|      |4.3.|Condiţii de organizare a jocului didactic ………………………    | 48 |
|      |4.4.|Jocul şi personalitatea elevului deficient mintal      | 53 |
|      |4.5.|Jocul – element motivaţional în formarea deprinderilor |    |
|      |    |instrumentale …………………………………………………...                   |55  |
|      |    |                                                       |    |
|V.    |    |CAPITOLUL V                                            |    |
|      |    |CERCETARE: JOCUL – CA ELEMENT MOTIVAŢIONAL ÎN FORMAREA |    |
|      |    |DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE …………………………………………..         |    |
|      |    |                                                       |58  |
|      |5.1.|Obiectivele şi ipotezele cercetării ………………………………       | 58 |
|      |5.2.|Formularea ipotezelor ………………………………………….                | 58 |
|      |5.3.|Obiectivele  cercetării ………………………………………….              | 59 |
|      |5.4.|Perioada de desfăşurare ………………………………………..              | 60 |
|      |5.5 |Eşantionul ………………………………………………………                       | 60 |
|      |5.6.|Metodica cercetării ……………………………………………..                | 60 |
|      |    |                                                       |    |
|VI    |    |CONCLUZII                                              |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |6.1.|Jocul didactic  - strategie şi divertisment            | 75 |
|      |    |motivaţional ...............                           |    |
|      |6.2.|Concluzii cu privire la funcţiile jocurilor didactice  |    |
|      |    |în procesul învăţării                                  |77  |
|      |    |.......................................................|    |
|      |    |.................................                      |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |6.3.|Concluzii/recomandari metodologice generale cu privire |    |
|      |    |la formarea deprinderilor instrumentale …………………………..   |79  |
|      |6.4.|Formarea şi dezvoltarea, prin joc, a deprinderilor ce  |    |
|      |    |vizează comunicarea …………………………………………………….              |80  |
|      |6.5.|Concluzii privind formarea deprinderilor care stau la  |    |
|      |    |baza limbajului scris ( dictare şi                     |84  |
|      |    |copiere).............................................  |    |
|      |6.6.|Concluzii cu privire la principiile ce trebuie         |    |
|      |    |respectate în formarea deprinderilor de                |84  |
|      |    |calcul………………………………..                                   |    |
|      |6.7.|Concluzii cu privire la aspectele metodologice ce      |    |
|      |    |trebuie avute în vedere pe parcursul desfăşurării      |    |
|      |    |activităţilor terapeutice, în contextul heterogenităţii|85  |
|      |    |colectivului de elevi………………….                          |    |
|      |    |                                                       |    |
|VII.  |    |SET DE JOCURI – CA MODALITĂŢI DE REALIZARE A           |    |
|      |    |OBIECTIVELOR EDUCAŢIONALE ……………………                     |87  |
|      |    |                                                       |    |
|120   |    |                                                       |    |
|pagini|    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
|      |    |                                                       |    |
                                BIBLIOGRAFIE
  1. BÂRSAN  N.,- “ Jocuri didactice “,  Editura  didactică  si  Pedagogică,
     Bucuresti, 1995;
  2. IUCU  R., MANOLESCU M., - “ Pedagogie ” , Editura  Fundaţiei  Culturale
       “ D. Bolintineanu” , 2001;
  3. MUŞU  I.,  TAFLAN  A., -  “ Terapie educaţională integrată ”, Editura “
     ProHumanitate “, Bucureşti, 1997;
  4. NEVEANU- POPESCU  P., - “ Dicţionar de psihologie “, Editura  Albatros,
     Bucureşti, 1978;
  5. PĂUNESCU C., - “ Deficieţa mintală  şi  organizarea  personalităţii  “,
     Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1977;
  6. PĂUNESCU  C., şi alţii, -  “ Tulburările limbajului scris ”, Bucureşti,
     1967;
  7. PĂUNESCU  C.,  MUŞU I.,  -   “  Psihopedagogie  specială  integrată  ”,
     Editura ProHumanitate, Bucureşti, 1997;
  8.  RADU  I.T.,  -“  Teorie  şi  practică  în   evaluarea   eficientă    a
     învăţământului ”, Editura Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1981;
  9. ROŞCA M., - “ Psihologia deficienţilor mintali “, Editura Didactică  şi
     Pedagogică , Bucureşti, 1967;
 10. SIMA  I.,-  “ Psihopedagogie specială- studii şi cercetări ”,  vol.  I,
     Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998;
 11. SOITU L., - “ Pedagogia comunicării ”, Editura Didactică şi Pedagogică,
     Bucureşti, 1997;
 12. STANICĂ  C.,  VRĂŞMAŞ  E.,  -  “  Terapia  tulburărilor  de  limbaj  ”,
     Bucureşti, 1994;
 13. STRĂCHINARU  I.,- “ Psihopedagogie specială ”, vol.I, Editura Trinitas,
     Iaşi, 1994;
 14. ŞCHIOPU U., -  “ Dicţionar de psihologie ”, Editura  Babel,  Bucureşti,
     1997;
 15. TURCU  F. şi AURELIA., - “ Dicţionar explicativ de  psihologie  şcolară
     ”, Editura Eficient, Bucureşti, 2000;
 16. TUCICOV A.B., - “ Psihologie generală şi psihologie socială ”,  Editura
     Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1973;
 17. VERZA  E., -  “  Disgrafia  şi  terapia  ei  ”,  Editura  Didactică  şi
     Pedagogică, Bucureşti, 1983;
 18. VERZA  E., - “ Psihopedagogie specială, manual pentru clasa a  –XIII-a,
     şcoli normale ”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998;
 19. VERZA  E., - “ Metodologii contemporane în  domeniul  defectologiei  şi
     logopediei ”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1973;
 20.  VERZA   E.,  -  “  Probleme  de  defectologie  “   vol.   8,   Editura
     Universităţii Bucureşti, 1988.
                         UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI
  COLEGIUL UNIVERSITAR DE INSTITUTORI        DEPARTAMENTUL PENTRU PEDAGOGIA
                         ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR
                     LUCRARE METODICO-ŞTIINŢIFICĂ PENTRU
                              GRADUL DIDACTIC I
PROF.COORDONATOR       ÎNVĂŢĂTOR-EDUCATOR
Floare MANOLESCU          Mirela DONCIU
                               Şcoala Specială nr. 3
                                                      Bucureşti
                              Bucureşti – 2008
                         UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI
  COLEGIUL UNIVERSITAR DE INSTITUTORI        DEPARTAMENTUL PENTRU PEDAGOGIA
                         ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR
      JOCUL DIDACTIC CA ELEMENT MOTIVAŢIONAL ÎN FORMAREA DEPRINDERILOR
                                INSTRUMENTALE
                              Bucureşti - 2008