| | | | |
| | | CUPRINS | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
|I. | |CAPITOLUL I | |
| | |CUVÂNT ÎNAINTE …………………………………………... | 1|
| | | | |
|II. | |CAPITOLUL II | |
| | |NATURA PSIHOLOGIGĂ A DEPRINDERILOR ………... | 2|
| |2.1.|Caracteristicile psihologice ale şcolarului cu | 3|
| | |deficienţă mintală | |
| | | | |
|III. | |MOTIVAŢIA ŞI FORMAREA DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE | |
| | |…………………………………………. |34 |
| | | | |
|IV. | |JOCUL – CA STRATEGIE DIDACTICĂ ÎN FORMAREA | |
| | |DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE ………………….. |37 |
| | | | |
| |4.1.|Jocul şi dezvoltarea cognitivă …………………………………. | 46 |
| |4.2 |Jocul didactic …………………………………………………... | 48 |
| |4.3.|Condiţii de organizare a jocului didactic ……………………… | 48 |
| |4.4.|Jocul şi personalitatea elevului deficient mintal | 53 |
| |4.5.|Jocul – element motivaţional în formarea deprinderilor | |
| | |instrumentale …………………………………………………... |55 |
| | | | |
|V. | |CAPITOLUL V | |
| | |CERCETARE: JOCUL – CA ELEMENT MOTIVAŢIONAL ÎN FORMAREA | |
| | |DEPRINDERILOR INSTRUMENTALE ………………………………………….. | |
| | | |58 |
| |5.1.|Obiectivele şi ipotezele cercetării ……………………………… | 58 |
| |5.2.|Formularea ipotezelor …………………………………………. | 58 |
| |5.3.|Obiectivele cercetării …………………………………………. | 59 |
| |5.4.|Perioada de desfăşurare ……………………………………….. | 60 |
| |5.5 |Eşantionul ……………………………………………………… | 60 |
| |5.6.|Metodica cercetării …………………………………………….. | 60 |
| | | | |
|VI | |CONCLUZII | |
| | | | |
| |6.1.|Jocul didactic - strategie şi divertisment | 75 |
| | |motivaţional ............... | |
| |6.2.|Concluzii cu privire la funcţiile jocurilor didactice | |
| | |în procesul învăţării |77 |
| | |.......................................................| |
| | |................................. | |
| | | | |
| |6.3.|Concluzii/recomandari metodologice generale cu privire | |
| | |la formarea deprinderilor instrumentale ………………………….. |79 |
| |6.4.|Formarea şi dezvoltarea, prin joc, a deprinderilor ce | |
| | |vizează comunicarea ……………………………………………………. |80 |
| |6.5.|Concluzii privind formarea deprinderilor care stau la | |
| | |baza limbajului scris ( dictare şi |84 |
| | |copiere)............................................. | |
| |6.6.|Concluzii cu privire la principiile ce trebuie | |
| | |respectate în formarea deprinderilor de |84 |
| | |calcul……………………………….. | |
| |6.7.|Concluzii cu privire la aspectele metodologice ce | |
| | |trebuie avute în vedere pe parcursul desfăşurării | |
| | |activităţilor terapeutice, în contextul heterogenităţii|85 |
| | |colectivului de elevi…………………. | |
| | | | |
|VII. | |SET DE JOCURI – CA MODALITĂŢI DE REALIZARE A | |
| | |OBIECTIVELOR EDUCAŢIONALE …………………… |87 |
| | | | |
|120 | | | |
|pagini| | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
| | | | |
BIBLIOGRAFIE
1. BÂRSAN N.,- “ Jocuri didactice “, Editura didactică si Pedagogică,
Bucuresti, 1995;
2. IUCU R., MANOLESCU M., - “ Pedagogie ” , Editura Fundaţiei Culturale
“ D. Bolintineanu” , 2001;
3. MUŞU I., TAFLAN A., - “ Terapie educaţională integrată ”, Editura “
ProHumanitate “, Bucureşti, 1997;
4. NEVEANU- POPESCU P., - “ Dicţionar de psihologie “, Editura Albatros,
Bucureşti, 1978;
5. PĂUNESCU C., - “ Deficieţa mintală şi organizarea personalităţii “,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1977;
6. PĂUNESCU C., şi alţii, - “ Tulburările limbajului scris ”, Bucureşti,
1967;
7. PĂUNESCU C., MUŞU I., - “ Psihopedagogie specială integrată ”,
Editura ProHumanitate, Bucureşti, 1997;
8. RADU I.T., -“ Teorie şi practică în evaluarea eficientă a
învăţământului ”, Editura Didactică şi pedagogică, Bucureşti, 1981;
9. ROŞCA M., - “ Psihologia deficienţilor mintali “, Editura Didactică şi
Pedagogică , Bucureşti, 1967;
10. SIMA I.,- “ Psihopedagogie specială- studii şi cercetări ”, vol. I,
Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998;
11. SOITU L., - “ Pedagogia comunicării ”, Editura Didactică şi Pedagogică,
Bucureşti, 1997;
12. STANICĂ C., VRĂŞMAŞ E., - “ Terapia tulburărilor de limbaj ”,
Bucureşti, 1994;
13. STRĂCHINARU I.,- “ Psihopedagogie specială ”, vol.I, Editura Trinitas,
Iaşi, 1994;
14. ŞCHIOPU U., - “ Dicţionar de psihologie ”, Editura Babel, Bucureşti,
1997;
15. TURCU F. şi AURELIA., - “ Dicţionar explicativ de psihologie şcolară
”, Editura Eficient, Bucureşti, 2000;
16. TUCICOV A.B., - “ Psihologie generală şi psihologie socială ”, Editura
Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1973;
17. VERZA E., - “ Disgrafia şi terapia ei ”, Editura Didactică şi
Pedagogică, Bucureşti, 1983;
18. VERZA E., - “ Psihopedagogie specială, manual pentru clasa a –XIII-a,
şcoli normale ”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1998;
19. VERZA E., - “ Metodologii contemporane în domeniul defectologiei şi
logopediei ”, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 1973;
20. VERZA E., - “ Probleme de defectologie “ vol. 8, Editura
Universităţii Bucureşti, 1988.
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI
COLEGIUL UNIVERSITAR DE INSTITUTORI DEPARTAMENTUL PENTRU PEDAGOGIA
ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR
LUCRARE METODICO-ŞTIINŢIFICĂ PENTRU
GRADUL DIDACTIC I
PROF.COORDONATOR ÎNVĂŢĂTOR-EDUCATOR
Floare MANOLESCU Mirela DONCIU
Şcoala Specială nr. 3
Bucureşti
Bucureşti – 2008
UNIVERSITATEA DIN BUCUREŞTI
COLEGIUL UNIVERSITAR DE INSTITUTORI DEPARTAMENTUL PENTRU PEDAGOGIA
ÎNVĂŢĂMÂNTULUI PRIMAR ŞI PREŞCOLAR
JOCUL DIDACTIC CA ELEMENT MOTIVAŢIONAL ÎN FORMAREA DEPRINDERILOR
INSTRUMENTALE
Bucureşti - 2008