CUPRINS
ARGUMENT..............................................................................................................................................4
Capitolul I. Aspecte interdisciplinare privind tulburǎrile de limbaj la copilul din ciclul primar
I. 1 Evoluţia limbajului la copilul normal...................................................................................6
I. 2 Tulburǎri de limbaj specifice vârstei şcolare.......................................................................8
I. 3 Specificul limbajului la copilul cu deficienţă mintală din şcoala specialǎ.......................14
I. 4 Particularitǎţile limbajului copiilor integraţi în ciclul primar al învǎţǎmântului
obişnuit..................................................................................................................................20
Capitolul II. Problematica integrǎrii elevilor deficienţi mintal cu tulburǎri de
limbaj în învǎţǎmântul obişnuit
II. 1 Specificul integrǎrii şi normalizǎrii pentru elevul cu deficienţǎ mintalǎ........................24
II. 2 Importanţa comunicǎrii pentru copilul deficient mintal din mediul şcolar incluziv.....31
II. 3 Avantajele şi limitele integrǎrii elevilor deficienţi mintal cu tulburǎri de
limbaj.....................................................................................................................................33
II. 4 Perspective in domeniul educaţiei integrate şi/ sau incluzive în contextul
învǎţǎmântului românesc contemporan.............................................................................37
Capitolul III.Abordǎri comparative între învǎţǎmântul obişnuit şi învǎţǎmântul special în contextul practicilor şcolare incluzive
III. 1 Şcoala specialǎ – centru de resurse.....................................................................................41
III. 2 Cooperarea dintre şcoala obişnuitǎ şi şcoala specialǎ.......................................................47
III. 3 Profesorul de sprijin – partener în echipa interdisciplinarǎ din şcoala obişnuitǎ..........50
Capitolul IV. Implicaţii de ordin practic în procesul integrǎrii şcolarilor deficienţi
mintal cu tulburǎri de limbaj
IV. 1 Strategii de intervenţie psihopedagogicǎ în diagnosticarea şi terapia tulburǎrilor
de limbaj...............................................................................................................................55
IV. 2 Rolul şi locul programului individualizat pentru şcolarul deficient mintal cu
tulburǎri de limbaj..............................................................................................................75
IV. 3 Programe terapeutice pentru corectarea şi dezvoltarea limbajului la elevii din şcoala specialǎ şi cei integraţi în învǎţǎmântul obişnuit ......................................................... 85
IV. 4 Studii de caz. Diferenţieri în procesul integrǎrii elevilor în şcoala obişnuitǎ/ şcoala
Specialǎ...............................................................................................................................101
Capitolul V.Cercetarea unor caracteristici ale limbajului şcolarilor cu deficienţă
mintală integraţi în ciclul primar al unor şcoli generale ieşene,
comparativ cu aspectele limbajului elevilor şcolii speciale
„C. Păunescu”
V. 1 Prezentare generală.............................................................................................................130
V. 2 Obiectivele cercetării...........................................................................................................130
V. 3 Ipotezele cercetării...............................................................................................................131
V. 4 Designul cercetării...............................................................................................................132
V. 5 Prezentarea, analiza şi interpretarea datelor....................................................................135
CONCLUZII...........................................................................................................................................149
BIBLIOGRAFIE...................................................................................................................................152