CAP. I - DELIMITARI CONCEPTUALE 4
1.1. ESENTA SI SCOPUL EDUCATIEI MORALE 4
1.2. CONTINUTUL MORALEI 4
1.3.DEZIDERATELE EDUCATIEI MORALE 6
1.4. PRINCIPIILE EDUCATIEI MORALE 8
1.5. PARADIGMELE EDUCATIEI MORALE 10
1.6. METODE SI PROCEDEE DE EDUCATIE MORALA 10
1.6.1. Explicatia morala 10
1.6.2. Convorbirea morala 11
1.6.3. Povestirea morala 11
1.6.4. Exemplul 12
1.6.5. Exercitiul moral 12
1.7.CONTINUTUL EDUCATIEI MORALE 13
1.8.PARTICULARITATILE EDUCATIEI MORALE LA PRESCOLAR SI SCOLARUL MIC 13
1.9.CUM INVATA COPILUL MORALA ? 14
1.10. INTERDEPENDENTA EDUCATIEI MORALE CU CELELALTE COMPONENTE ALE
EDUCATIEI 15
CAP. II - DEFINIREA PSIHOLOGIEI COPILULUI. DEZVOLTAREA 17
PSIHICĂ: FACTORI, LEGI, MECANISME 17
2.1. Probleme de care se ocupă psihologia copilului 17
2.2. Factorii fundamentali ai dezvoltării psihice 18
2.2.1. Ereditatea şi rolul său în dezvoltarea fiinţei umane 18
2.2.2. Mediul şi rolul său în dezvoltarea psihică umană 19
2.2.3. Educaţia, factor principal al dezvoltării psihice umane 21
2.2.4. Interacţiunea optimă a factorilor fundamentali ai dezvoltării
psihice 21
2.3. Dezvoltarea psihică 22
2.3.1. Definirea şi caracterizarea generală a dezvoltării psihice umane
22
2.3.2. Conceptul de stadiu de dezvoltare 23
2.3.3. Etapele, ciclurile şi stadiile dezvoltării psihice umane 24
CAP. III - DEZVOLTAREA FIZICĂ ŞI PSIHICĂ A PREŞCOLARULUI 26
3.1. Dominanţele în profilul dezvoltării copilului preşcolar 26
3.2. Regimul de viaţă şi dezvoltarea fizică a preşcolarului 26
3.3. Dezvoltarea capacităţilor perceptive, de observare şi de reprezentare
între 3 şi 6 ani. 27
3.4. Particularităţile gândirii preşcolarului 28
3.5. Dezvoltarea limbajului la preşcolari 29
3.6. Memoria şi imaginaţia – aspecte caracteristice ale copilului
preşcolar 31
3.7. Particularităţile atenţiei preşcolarului 32
3.8. Transformări semnificative ale afectivităţii între 3 şi 6 ani 32
3.9. Motricitate – voinţă – motivaţie – particularităţi specifice
preşcolarilor 33
3.10. Preşcolaritatea şi construirea bazelor personalităţii 34
CAP. IV - DEZVOLTAREA FIZICĂ ŞI PSIHICĂ A ŞCOLARULUI MIC 36
4.1. Dominanţele în profilul dezvoltării psihice a şcolarului mic 36
4.2. Regimul de viaţă şi dezvoltarea fizică între 6 şi 10 ani 36
4.3. Particularităţile atenţiei şcolarului mic 37
4.4. Dezvoltarea percepţiilor şi a capacităţilor observative între 6 şi 10
ani 38
4.5. Evoluţia reprezentării la şcolarul mic 39
4.6. Aspectele principale ale dezvoltării limbajului între 6 şi 10 ani 39
4.7. Gândirea concret-operatorie a şcolarului mic 40
4.8. Memoria şi imaginaţia – aspecte caracteristice şcolarităţii mici 41
4.9. Specificul vieţii afective a şcolarului mic 42
4.10. Motivaţia şi voinţa – manifestări specifice şcolarului mic 42
4.11. Principalele aspecte ale dezvoltării personalităţii şcolarului mic
43
BIBLIOGRAFIE 46