Pseudodebilitatea Mintala la Copii

CUPRINS
PARTEA I
Motivul alegerii temei; importanţa ei teoretică şi practică
I.1. Motivul alegerii temei……………………………………………….…   3
I.2. Importanţa ei teoretică şi practică………………………….………   5
Introducere – principiile pedagogiei curative (Thomas Weihs) ……   7
Delimitări conceptuale în cadrul psihopedagogiei speciale:
deficienţă
incapacitate
handicap
copii cu cerinţe educative speciale (CES)
copii cu cerinţe speciale multiple …………………………………….. 10
Reuşită şcolară – eşec şcolar, criteriu principal de
evaluare a (in)eficienţei intelectuale
IV.1. Reuşita şcolară – abordări ……………………………………..…  11
IV.2. Adaptarea şcolară – o condiţie a reuşitei şcolare ……………  14
IV.3. Inadaptarea şcolară – cauză a eşecului şcolar …………….…  16
IV.4. Factorii reuşitei şcolare: …………………………………………..  18
IV.4.1. Factori care ţin de persolanalitatea elevului ………  19
IV.4.1.1. Factori intelectuali – inteligenţa şcolară …....  19
IV.4.1.2. Factori nonintelectuali – motivaţia elevului pentru activitatea
şcolară, nivelul de aspiraţie şi angajarea Eului în sarcina şcolară,
oboseala la elevi, stabilitatea/instabilitatea emoţională, încrederea în
sine şi
autoreglarea …………………………………………………………………  20
IV.4.2. Factori care ţin de metodele şi strategiile
pedagogice …………………………………………………………………..  24
IV.4.3. Factori familiali şi socio-culturali ……………………  26
IV.5. Eşecul şcolar – abordări; indicatori ai eşecului şcolar …….  30
IV.6. Cauzele – factorii eşecului şcolar …………………..…………..  32
IV.6.1. Cauze legate de mediul socio-cultural ……………...  33
IV.6.1.1. Handicapul socio-cultural …………..…………  33
IV.6.1.2. Reproducerea raporturilor de clasă
prin şcoală …………………………………………………………………..  33
IV.6.1.3. Modul de interacţiune profesor – elev ……….  34
IV.6.2. Cauze care ţin de personalitatea elevului ………....  34
IV.6.2.1. Imaturitatea şcolară ……………………………..  34
IV.6.2.2. Inteligenţa şcolară de limită ……………………  35
IV.6.2.3. Inteligenţa şcolară sub limită
– debilitatea mintală …………………………………………..………….  36
IV.6.2.4. Anxietatea ………………………………………….  37
IV.6.2.5. Instabilitatea psihomotorie şi emoţională ….  38
IV.6.2.6. Tulburările instrumentale ……………………..  39
IV.6.2.7. Tulburările de conduită …………………….…..  40
V. Normalitatea mintală
V.1.Conceptul de normalitate ………………………………………..…  41
V.2.Stadialitatea cognitivă (J.Piaget) …………………………………..  42
V.3.Dezvoltarea psihică normală în pubertate şi adolescenţă
(U. Schiopu) ……………………………………………………………..….  45
VI.Deficienţa mintală
VI.1. Definiţii ………………………………………………………………..  47
VI.2. Trăsături de specificitate ………………………………………….  48
VI.3. Clasificări psihometrice ale deficienţei mintale ………………  51
VII. Psihometria clasică şi evaluarea formativă ………………………….  52
VIII. Pseudodeficienţa mintală
VIII.1. Definiţii şi caracteristici …………………………………………  55
VIII.2. Forme de manifestare ……………………………………………  57
VIII.3. Etiologie …………………………………………………………….  61
 VIII.4. Diagnostic diferenţial: pseudodebilitate mintală
– intelect de limită – debilitate mintală uşoară …………………...  62
PARTEA A II-A
Obiectivele cercetării
I.1. Obiective generale …………………………………………………….  67
I.2. Obiective specifice ………………………………………….…………  68
Ipotezele cercetării …………………………………………….…………..  68
Metode şi instrumente
III.1. Matricele progresive Raven ……………………………………....  69
III. 2. Testul Bender – Santucci …………………………………………  73
III. 3. Testul arborelui, testul omuleţului, testul familiei …………  74
III.4. Proba Similitudini …………………………………………………..  76
III.5. Proba frazelor absurde ………………………………………….…  77
III.6. Proba Ray de memorie auditivă a cuvintelor …………………  77
Studii de caz ……………………………………………………..…………  78
Concluzii ale lucrării …………………………………..…….……………  97
ANEXE ……………………………………………………………..……………. 100
BIBLIOGRAFIE …………………………………………………………………. 105