CUPRINS
1. Alegerea şi studierea modelelor similare. Analiza particularităţilor
constructive şi a principalilor parametric dimensionali, masici, energetici
4
1.1 Justificarea alegerii modelelor similare
4
1.2 Analiza modelelor similare după criterii constructive
7
1.2.1 Analiza parametrilor dimensionali
8
1.2.2
Analiza parametrilor masici 11
1.2.3 Analiza parametrilor energetici
13
1.2.2 Analiza frânelor faţă /spate
15
Bibliografie
18
2. Determinarea mărimilor caracteristice ale autovehiculului care sunt
necesare la proiectarea sistemului de frânare. Schiţa de organizare
generală 19
2.1 Stabilirea parametrilor dimensionali şi masici ai autovehiculului
ce urmează a fi proiectat
19
2.2 Determinarea formei şi dimensiunilor spaţiului pentru postul de
conducere
19
2.3 Determinarea poziţiei centrului de greutate şi a încărcăturilor
la punţi 23
2.3.1 Determinarea centrului de greutate al autoturismului
23
2.3.2 Întocmirea schiţei de organizare generală a
automobilului 24
2.3.3 Determinarea poziţiei centrului de greutate al
caroseriei şi a celorlalte subansambluri
26
2.3.4 Determinarea încărcărilor la punţi
29
2.4 Alegerea anvelopelor şi a jantelor
30
2.5 Verificarea capacităţii de trecere a autovehiculului
33
Bibliografie
35
3. Studiul tehnic şi economic al soluţiilor posibile pentru sistemul de
frânare. Analiza detaliată a mai multor variante şi definitivarea soluţiei
tehnice de concepţie propusă pentru proiectare
36
3.1 Rolul sistemului de frânare
36
3.2 Componenţa şi clasificarea sistemelor de frânare
36
3.2.1 Dispozitivul de frânare
36
3.2.1.1 După utilizare
37
3.2.1.2 După particularităţile constructive
37
3.2.1.3 După locul de dispunere a mecanismului de
frânare 37
3.2.1.4 După tipul transmisiei
37
3.2.1.5 După sursa de energie utilizată pentru
acţionarea frânelor 38
3.2.1.6 După numărul de circuite
38
3.2.2 Dispozitivul de încetinire
39
3.3 Condiţiile funcţionale şi constructive impuse sistemelor de
frânare 39
3.4 Mecanisme de acţionare
40
3.4.1 Frâne cu disc.
40
3.4.1.1 Clasificare
40
3.4.1.2 Avantaje şi dezavantaje
40
3.4.2 Construcţia frânelor de tip deschis
41
3.4.2.1 Dupa constructia discului
41
3.4.2.2 După construcţia şi funcţionarea etrierului
42
3.4.3 Construcţia frânelor cu disc de tip închis
44
3.5 Transmisia sistemului de frânare
44
3.5.1 Rol, condiţii impuse şi parametri caracteristici
44
3.5.2 Construcţia transmisiei hidraulice
45
3.6 Etrierul
46
3.7 Definitivarea soluţiei tehnice alese
49
3.8 Lichidul de frână
49
3.9 Sisteme de siguranţă activă
50
3.9.1 ABS -sistemul anti- blocare a roţilor
50
3.9.2 Sisteme auxiliare de sporire a siguranţei active
52
Bibliografie
54
4. Proiectarea generală a sistemului de frânare pentru automobilul
proiectat. Precizări privind diagnosticarea şi mentenanţa sistemului de
frânare 55
4.1 Determinarea forţelor şi momentelor de frânare la punţile
autovehiculului 55
4.2 Influenţa repartiţiei forţelor de frânare la punţi asupra
parametrilor capacităţii de frânare
61
4.2.1 Determinarea parabolei ideale de frânare
64
4.3 Verificarea frânelor la solicitările mecanice şi termice
66
4.3.1 Verificarea solicitărilor mecanice ale frânelor
67
4.3.1.1 Presiunea pe suprafaţa de fricţiune
68
4.3.1.2 Lucrul mecanic specific de frecare
68
4.3.1.3 Puterea specifică de frânare
70
4.3.1.4 Încărcarea specifică de fricţiune
71
4.3.2 Calculul termic al frânelor
71
4.3.2.1 Calculul termic al frânelor la frânarea
intensivă 72
4.3.2.2 Calculul termic al frânelor în cazul
frânării îndelungate 73
4.3.2.3 Calculul termic al frânelor în cazul frânărilor
repetate 75
4.4 Calculul transmisiei sistemului de frânare
77
4.4.1 Diametrul cilindrului receptor se determină cu relaţia
77
4.4.2 Forţa la pedală
78
4.4.3 Cursa totală a pedalei
81
4.5 Mentenanta preventivă a subansamblului frână faţă
82
4.5.1 Discul de frână
82
4.5.1.1 Modificarea stării tehnice
82
4.5.1.2 Verificări
83
4.5.1.3 Reglaje
83
4.5.1.4 Întreţinere
83
4.5.2 Plăcuţele de frână
83
4.5.3 Etrierul de frână
83
4.5.3.1 Modificarea stării tehnice
84
4.5.3.2 Verificări
84
4.5.3.3 Reglaje
84
4.6 Mentenanţa altor elemenete din transmisia hidraulică a sistemului
de frânare 84
4.6.1 Servomecanismul vacuumatic
84
4.6.1.1 Verificări
84
4.6.2 Conducte şi racorduri
85
4.6.2.1 Verificări
85
4.7 Diagnosticarea sistemului de frânare folosind standul cu rulouri
85
Bibliografie
89
5. Proiectarea discului şi a etrierului de frână din componenţa
subansamblului frână faţă. Alegerea materialului, stabilirea preciziei
dimensionale, a calităţii suprafeţelor şi a tratamentelor termochimice
90
5.1 Rolul funcţional al discului de frână
90
5.1.1 Dimensionarea generală a discului de frână
90
5.1.2 Condiţiile dimensionale impuse discului
92
5.1.3 Stabilirea succesiunii operaţiilor de obţinere a piesei
semifabricat şi a piesei finite
92
5.1.3.1 Turnarea
93
5.1.3.2 Deformarea plastică
93
5.1.4 Precizarea jocurilor fundamentale şi a modalităţilor de
reglare 93
5.2 Rolul funcţional al etrierului
94
5.2.1 Condiţiile tehnice impuse
95
5.2.2 Alegerea materialului
95
5.3 Procesul tehnologic de montare şi demontare a discului de frână
96
5.4 Procesul tehnologic de montare şi demontare a etrierului
97
5.4.1 Demontarea 97
5.4.2 Montarea 98
5.5 Fişa film a tehnologiei de fabricare a discului
98
Bibliografie
102
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu