CUPRINS
INTRODUCERE 4
I. CREATIVITATEA 6
I.1. Definirea conceptului 6
I.2. Factorii care influenţează creativitatea 8
a. Factori de natură intelectuală 10
b. Factorii sociali 12
c. Factorii motivaţionali-volitivi 13
I.3. Procese fundamentale ale imaginaţiei 14
I.4. Etapele procesului de creaţie 15
a. Preparaţia sau munca pregătitoare 15
b. Incubaţia 16
c. Inspiraţia sau iluminarea 16
d. verificarea sau revizuirea 17
I.5. Dezvoltarea creativităţii 18
a. Blocajele creativităţii 19
b. Metode pentru stimularea creativităţii 20
II. COMPUNERILE ŞCOLARE 23
II.1 Compunerea – obiect distinct de-a lungul timpului 23
II.2. Compunerea şcolară – componentă a limbii române 24
II.3. Scopul predării compunerilor 25
II.4. Compunerea – sprijin valoros în dezvoltarea personalităţii şcolarului mic 28
II.5. Valenţe formativ-educative ale compunerilor 29
II.6. Perfecţionarea exprimării orale – suport pentru elaborarea compunerii 30
II.7. Elaborarea compunerilor 33
II.8. Metode folosite în elaborarea compunerilor 34
II.9. Tipuri de compuneri 36
a. Texte cu destinaţie oficială 37
b. Compuneri corespondenţă (cu caracter epistolar) 38
c. Compuneri pe baza textelor (ştiinţifice, literare), întâmplărilor şi evenimentelor, a experienţei cunoaşterii 38
d. Compuneri libere, creatoare 39
e. Compuneri cu caracter publicistic 39
f. Compuneri cu caracter oratoric 40
g. Compuneri cu început dat 40
h. Compuneri cu sfârşit dat 40
i. Compuneri cu propoziţii de sprijin 41
j. Compuneri gramaticale 41
II.10. Evaluarea compunerilor (după Landsheere) 41
a. Înţelesul termenului 41
b. Cerinţe 42
c. Modalităţi de apreciere şi notare 43
d. Evaluarea în învăţămîntul primar – descriptori de performanţă 44
III. MODELUL UNUI ANTRENAMENT CREATIV NESPECIFIC DE STIMULARE A CREATIVITĂŢII ŞCOLARILOR MICI ÎN LECŢIILE DE COMPUNERE 49
III.1. Principalii parametri ai creativităţii (după Torrance) 50
III.2. Modelul experimental 51
III.3. Rezultate şi discuţii – Lotul A 56
III.4. Rezultate şi discuţii – Lotul B 61
III.5. Rezultate şi discuţii – Lotul C 65
III.6. Concluziile cercetării 68
CONCLUZII 69
ANEXE 71
BIBLIOGRAFIE 81
Abonați-vă la:
Postare comentarii (Atom)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu