CAPITOLUL 1.
ACTUALITATEA ŞI IMPORTANŢA PROBLEMEI
PENTRU PREGĂTIREA POLIŢIŞTILOR 5
1.1. Domeniu de aplicare 5
1.2. Realitatea infracţională –condiţie şi model de pregătire a viitorilor poliţişti 8
1.3. Autoapărarea –mijloc de bază în procesul de pregătire a poliţiştilor
pentru neutralizarea agresiunilor fizice 11
1.4. Caracterul practic-aplicativ al autoapărării 18
1.5. Asemănări şi diferenţe între activităţile sportivilor şi aplicaţiile poliţiştilor 21
1.6. Caracterizarea psihologică a persoanelor angajate în activităţi de luptă 22
1.6.1. Caracterizarea psihologică a sportivilor din sporturile de luptă 23
1.6.2. Caracterizarea meseriei de poliţist 26
CAPITOLUL 2
COMPORTAMENTE PERFORMANŢIALE ADAPTATE SITUAŢIILOR PROBLEMATICE ŞI OPOZITIV- AGRESIVE 30
2.1. Consideraţii generale 30
2.2. Performanţa sportivă 31
2.3. Comportamente performanţial-adaptative 39
2.3.1. Definiţie 39
2.3.2. Criterii de clasificare şi tipuri de comportamente
performanţional-adaptative 42
2.4. Evaluarea atitudinii faţă de risc şi pericol 52
2.5. Imaginea de sine şi comportamentul. Programarea pentru succes 55
CAPITOLUL 3
MECANISMELE DE REGLARE ŞI AUTOREGLARE A COMPORTAMENTULUI
ÎN SPORTURI DE LUPTĂ ŞI AUTOAPĂRARE 59
3.1. Reglarea şi autoreglarea competitivă 59
3.1.1 Constrângeri legate de incertitudine 63
3.1.2. Constrângeri legate de presiunea temporală 64
3.1.3. Constrângeri legate de organizarea spaţiului 64
3.1.4. Constrângeri legate de limitările atenţionale 65
3.2. Propuneri pentru un model de analiză a funcţiei vizuale în sporturile
de opoziţie duală 67
3.3. Componenta senzorială şi rolul ei în reglarea comportamentului agonistic 73
3.4. Rolul atenţiei şi vigilenţei în percepţiile specializate din sporturile de lupta 74
3.5. Percepţiile în sporturile de luptă şi rolul lor în reglarea comportamentului agonistic 80
3.6. Reprezentările şi rolul lor în reglarea comportamentului agonistic 85
3.6.1. Reprezentările idiomotrice în sporturile euristice (de luptă)
şi caracteristicile învăţării 89
3.6.2. Rolul reprezentărilor în reglarea conduitei agonistice 92
3.7. Componenta intelectuală şi gândirea ca factor de reglare a conduitei de luptă 94
3.7.1. Formele de manifestare ale gândirii 96
3.7.2. Rolul inteligenţei ca factor reglator în conducerea luptei 97
3.7.3. Rolul gândirii ca factor de reglare a conduitei de luptă 98
3.8.Anxietatea, conştiinţa de sine şi expectanţa 102
CAPITOLUL 4
ÎNVĂŢAREA PRIN PROBLEMATIZARE 106
4.1. Consideraţii generale 106
4.2. Caracterul prospectiv, proiectiv şi acţional al problematizării 107
4.3. Gândirea ca proces de rezolvare a problemelor 114
4.4. Situaţii problematice – definiţie 115
4.4.1. Tipuri de situaţii problematice 117
4.4.2. Învăţarea situaţiilor problematice şi a rezolvării lor 120
CAPITOLUL 5
ORGANIZAREA, CONŢINUTUL ŞI METODOLOGIA CERCETĂRII 123
5.1. Premisele cercetării 123
5.2. Ipotezele cercetării 126
5.3. Stabilirea eşantionului 130
5.4. Sarcinile cercetării 131
5.5. Metode de cercetare 132
5.6. Condiţii de desfăşurare 138
5.6.1. Locul cercetării 138
5.6.2. Durata cercetării 138
5.7. Conţinutul şi etapele experimentului - proiectul cercetării experimentale 149
5.7.1.Variabilele dependente ale cercetării experimentale 149
5.7.2. Etapele experimentului 144
5.7.3. Conţinutul experimentului 146
5.7.3.1. Descrierea şi codificarea mijloacelor pentru rezolvarea algoritmică
a situaţiilor problematice 150
5.7.3.2. Descrierea antrenamentului autogen 159
5.7.3.3. Antrenamentul ideomotric (imaginativ) 164
5.7.3.4.Planul calendaristic de aplicare a învăţării
prin problematizare şi pregătire psihologică 167
CAPITOLUL 6
REZULTATELE CERCETĂRII EXPERIMENTALE ŞI INTERPRETAREA LOR 173
6.1. Etapa întâi a cercetării experimentale 173
6.2. Etapa a II-a a cercetării experimentale 186
6.3. Etapa a III-a a cercetării experimentale 206
6.4. Etapa a IV-a a cercetării experimentale 232
CAPITOLUL 7
CONCLUZII 267
7.1. Concluzii teoretice 267
7.2. Concluzii la cercetarea experimentală 269
7.3. Concluzii practice 283
7.4. Concluzii finale 284
BIBLIOGRAFIE 287